Bijgewerkt op 12 december 2023

De mini: een legendarische auto met een moeilijke start

Door High Level Communication
Deel op Delen op Linkedin

De Mini is niet altijd zo bekend geweest als tegenwoordig. In het begin van de commercialisering was het enthousiasme van de consumenten niet zo groot als gehoopt (en verwacht). Maar vandaag is het een echt succes!

De oorspronkelijke Mini , oorspronkelijk Morris Mini Minor en Austin Seven, was een instapmodel ontworpen voor British Motor Corporation door de Engels-Griekse ingenieur Alec Issigonis en vervaardigd in Longbridge nabij Birmingham. Hij werd verkocht onder verschillende merknamen: Austin, Morris, Rover, Wolseley, Riley, Leyland en onder Italiaanse licentie Innocenti, voordat hij in 1969 zijn eigen merk werd.

Het verhaal van de originele Mini begint in 1956. Na de crisis in het Suezkanaal werd de olie gerantsoeneerd. Sir Leonard Lord, toenmalig hoofd van BMC, vroeg Alec Issigonis, Lam en Laurence Pomeroy om een zuinige auto te ontwerpen. Issigonis won de uitdaging en na acht maanden ontwerpen werd de eerste Mini geproduceerd in oktober 1957. De auto was ontworpen om te concurreren met de toonaangevende auto's van die tijd, waaronder de legendarische Kever en de Fiat 500.

Met de komst van de Mini tekent Alec Issognis een veelheid aan innovaties. Terwijl de trend was om alles achteraan te zetten, besloot Issognis om alles vooraan te zetten. De nieuwe auto, origineel voor zijn tijd, werd in 1959 op de markt gebracht onder het merk Morris en Austin.

Ondanks deze vernieuwingen was de auto niet populair: te klein en te duur, de klanten wilden hem niet. Maar in de jaren '60 werd de auto eindelijk een succes. John Cooper raakte erdoor in de ban en besloot zijn eigen model te ontwerpen (de beroemde Mini Cooper) en er aan deel te nemen in de Rally van Monte Carlo. Het wordt ook de auto die door beroemdheden wordt geadopteerd: Brigitte Bardot, de Beatles ... zweren erbij. De Mini is het gesprek van de dag! Helaas is het niet rendabel vanwege de complexiteit van de vervaardiging ervan, die veel personele middelen vereist.

In 1967 fuseerden BMC, Standard-Triumph en Rover om het jaar daarop de British Leyland Group te vormen. Maar toen verdween de Mini geleidelijk. In 1991 besloot Rover de Mini Cooper, die een decennium eerder was verdwenen, nieuw leven in te blazen. In 1994 neemt BMW de zeggenschap over het Rover-concern (dat toen bestond uit de merken Rover, MG, Mini en Land Rover). Maar zes jaar later besloot BMW de handdoek in de ring te gooien en de Rover-groep te verkopen, waarbij alleen het merk Mini en de fabriek in Oxford werden behouden. Sinds 2001 produceert BMW een nieuwe versie van de Mini en het model is nu aan zijn derde generatie toe.

Dankzij de vele variaties heeft BMW de Mini nieuw leven ingeblazen, en hij heeft nog vele jaren voor zich!

Ontdek TakeAMiniBreak, een nieuwe ervaring in een Mini Rover uit 1992!