Gepubliceerd op 18 januari 2023

De Brusselse tentoonstelling viert haar 100ste editie... of daaromtrent!

Door Shana Devleschoudere
Deel op

Na een afwezigheid van twee jaar - om een reden waarop we niet willen ingaan - keert het Autosalon van Brussel in januari 2023 terug naar het Heizelpaleis. Een belangrijke terugkeer, want dit is de 100e editie van de show!

Echt de honderdste? In werkelijkheid is er een geschil tussen deskundigen. Maar laten we eerst een punt ophelderen. Het eerste Autosalon van Brussel werd officieel gehouden in 1902. En wetende dat twintig edities niet konden worden georganiseerd wegens diverse gebeurtenissen zoals gewapende conflicten, universele tentoonstellingen en andere pandemieën (daar hebben we het gezegd), komen we uit op honderd edities over een periode van 120 jaar. Sommigen zullen zeggen dat Brussel daarvoor al autoshows had georganiseerd. Dat klopt: in 1896 werd de4e Cycle Show gehouden, waaraan voor het eerst de titel "en de automobiel" werd toegevoegd. Dit was misschien een beetje overdreven, want het publiek had slechts twee gemotoriseerde rijtuigen te bekijken. En de auto bleef net zo anekdotisch tot hij na de eeuwwisseling echt van de grond kwam. Kunnen we, dit wetende, het erover eens zijn dat het startpunt van het Autosalon inderdaad 1902 is, en dat we nu bij de 100e editie zijn?

Verandering van locatie

Deze eerste show werd onder meer georganiseerd op initiatief van een man die zijn naam gaf aan een van de belangrijkste verkeersaders van de hoofdstad, Louis Mettewie, toen burgemeester van Molenbeek, maar vooral de baas van de fabrikant Belgica en van de Chambre syndicale des Constructeurs d'Automobiles et de Cycles. Deze eerste editie vond plaats op een van de mooiste plekken van Brussel, de Jubelparklaan, in de zalen waar tegenwoordig het Autoworld- en het Legermuseum zijn gevestigd. Ondanks de reeds exponentiële groei van de auto-industrie bleef het Jubelpark lange tijd groot genoeg om de show te organiseren, en zelfs om een overdekte testbaan te installeren. En tot 1934 kwamen er elk jaar meer mensen naar het Jubelpark.

In 1935 en 1936 was er geen Autosalon, omdat de hele stad gericht was op het grote evenement van dat moment: de Wereldtentoonstelling van 1935. Voor deze gelegenheid werd het Heizelplateau volledig ontwikkeld en werden vijf enorme tentoonstellingshallen gebouwd. De locatie was perfect voor de terugkeer van het Autosalon in 1937. De ontwikkeling van de ene gebeurtenis ging gepaard met die van de andere. De Heizel werd uitgebreid met drie paleizen en de patio voor Expo 58, om uiteindelijk in 1993 uit te komen op twaalf paleizen. En elke keer vond het Autosalon een manier om alles te bezetten. Op bepaalde momenten, met name in het begin van de jaren 2000, namen bepaalde fabrikanten zoals Mercedes of Ford zelfs een heel paleis over.

Kwestie van interpretatie

Maar laten we terugkeren naar het oorspronkelijke debat... Kunnen we echt spreken van het 100ste Autosalon, terwijl we weten dat sinds 1973 de oneven jaren in feite de jaren van de "kleine show" zijn, dat wil zeggen die van de bedrijfswagen? De echte vraag is: hebben we ooit echt het verschil gezien? Het is waar dat er in de oneven jaren meer bestelwagens op de tribunes stonden, maar de fabrikanten vonden snel een oplossing. Een extra achterbank hier, een vast tussenschot daar, en presto! Plotseling werd elke SUV, MPV, stationwagen en zelfs elke stadswagen een bedrijfsvoertuig volgens de Belgische wet. Dit betekende dat de merken bijna al hun nieuwste producten konden tentoonstellen, ook al was het geen "echt" Autosalon. In 2010 werd besloten deze verdraaiing van het concept af te schaffen en het in de oneven jaren de "Commercial and Leisure Vehicle Show" te noemen. En daar, van de bestelwagen tot de SUV, via de pick-up en de cabriolet, had bijna alles zijn plaats.

Stoppen of anders?

Deze 2023 Show wordt speciaal. Omdat het net zo goed een bron van plezier is... als van onzekerheid. We zien inderdaad dat alle grote autoshows, althans in Europa, op sterven na dood zijn. Genève bestaat niet meer, Frankfurt verhuist naar bescheidener faciliteiten in München en afgelopen september was Parijs een lust voor het oog. Kan Brussel in dit verband een uitzondering zijn? Op het moment van schrijven weten we dat de organisatoren erin geslaagd zijn meer dan 80% van de merken op onze markt te overtuigen, maar we weten nog steeds niet hoeveel van het Heizelpaleis door de Show zal worden ingenomen. Waarschijnlijk niet alle twaalf paleizen. Het wordt dus een "dieet" show, en een observatie ronde. Maar de aanwezigheid van alle grote fabrikanten en de komst van de prestigieuze verkiezing van de Europese Auto van het Jaar (voorheen in Genève) naar de Heizelpaleizen zijn meer dan bemoedigende tekenen: we blijven optimistisch dat er een 101e en nog veel meer Autosalons in Brussel zullen komen, want de Belg heeft altijd een auto in zijn buik!


Artikel geschreven door Stéphane Lémeret, gepubliceerd op Eventail.be. Vind andere artikelen over gastronomie, maar ook over de gotha, kunst en cultuur, mode, decoratie en erfgoed en ondernemerschap op www.eventail.be.