Geüpdatet op 7 juli 2021

Rambo: het beste van de USA in de Kasteleinswijk

Door High Level Communication
Delen op

Al heel wat foodies op zoek naar iets nieuws vonden de weg naar Rambo, de nieuwe hotspot op de Washingtonstraat. De burger joint die werd opgericht door een aantal bekende figuren uit de Brusselse foodscene – waaronder John Prigogine (Old Boy, Lil’boy) en Sadri Rokbani (Chez Franz, Chez Richard, Tortue) – heeft een duidelijke missie: terugkeren naar de basis van de cheeseburger met ‘smashed meat’ voor een krokanter én malser resultaat.

Vriendschap op het eerste gezicht: dat is waar het allemaal mee begon. John en Sadri leerden elkaar kennen bij Old Boy, waar die laatste een vaste klant was. ‘In 2019 ben ik naar de VS gereisd. Daar ontdekte ik de undergroundcultuur van de burger – het begin van Rambo. Sadri is me onmiddellijk gevolgd’, vertelt John. Ook zijn jarenlange zakenpartner Xavier Chen en het getalenteerde grafische-designerduo Boldatwork, die de volledige visuele identiteit van het project uitwerkten, voegden zich al snel bij ‘the movement’. Deze Five Guys (als knipoog naar de bekende Amerikaanse fastfoodketen en geen toevallig gekozen bijnaam) namen in oktober hun intrek in de Washingtonstraat 7, waar vroeger het Italiaanse restaurant N°7 zat.

Na de opening van Rambo op woensdag 13 januari liet het succes niet lang op zich wachten. ‘Mensen beginnen aan te schuiven vanaf 17u55 en dat gaat de hele avond door. We geloven onze eigen ogen niet! We geven iedereen thee en zetten goede muziek op. Sommigen drinken een biertje of beginnen te dansen tijdens het wachten. We worden hier ongelooflijk goed onthaald.’ Sadri voegt nog toe: ‘Al drie maanden lang gebeurde er helemaal niets in de horeca. Veel klanten zijn blij om eindelijk nog eens iets nieuws te kunnen uitproberen.’

Een burger zoals in L.A.

Het geheim achter de burgers van deze Five Guys? Een ‘patti’, oftewel een sneetje vlees dat ‘gesmashed’ wordt tijdens het bakken. ‘Zo wordt het vlees vanbinnen mals maar blijft het vanbuiten toch lekker krokant’, legt John uit. Een toasted bun op basis van aardappelzetmeel van een artisanale producent, twee sauzen, frietjes van het huis, lokale bieren en enkele natuurwijnen maken deze culinaire ervaring compleet. De ultra-minimalistische kaart bestaat uit maar drie opties, elk met een cheeseburger als basis: de Classic, de Special en de No Meat (allemaal voor tien euro).

‘Als een huisvader in de VS een burger bereidt, dan gebruikt die dikwijls alleen maar brood, vlees en saus. Het is die eenvoud waar wij met Rambo ook naar terug wilden, de essentie zelve van de cheeseburger met de beste ingrediënten. We nemen zo afstand van de trend van de gourmetburgers die we de voorbije vijftien jaar zagen.’

Zodra de gezondheidsmaatregelen versoepeld worden, kunnen we ook gaan genieten van een burger aan de bar zoals in de typische Amerikaanse diners, uit het vuistje op de hoge tafels of aan één van de kleine hoektafeltjes. ‘We wilden een gezellige ruimte creëren met de grote bar als focus. Alles gebeurt hier voor het oog van de klant. Dat maakt deel uit van onze filosofie.’

Op dit moment wordt er enkel take-away aangeboden, leveringen aan huis zullen later volgen. ‘We vonden het belangrijk dat de mensen eerst de plaats en het concept kwamen ontdekken. Een restaurant, dat gaat hem echt over een bepaalde sfeer en service,’ voegt John nog toe. Over elke maanden wil het team van Rambo ook collabs met chef-koks met diverse achtergronden organiseren. ‘Hun limited-edition burger zal dan een aantal weken exclusief bij ons verkrijgbaar zijn.’ Nog iets om naar uit te kijken!

Rambo

Washingtonstraat, 7

Facebook: @RamboSnackamericain

Instagram: @Ramboburgers

De take-away is open: van woensdagavond tot zondagavond van 18u tot 21u30 en op zaterdag en zondag doorlopend van 12u tot 21u30.

Artikel geschreven door Florence Thibaut, verschenen op Eventail.be. Ontdek meer artikels over gastronomie, maar ook over royalty, cultuur, kunst, mode, gezondheid, decoratie, erfgoed en ondernemerschap op www.eventail.be.