De carrière van Pierre Vanherck wordt gekenmerkt door ontmoetingen, verrassingen en openbaringen waar hij goed naar weet te luisteren, maar vooral door de durf, het vakmanschap en de vasthoudendheid waarmee elk van zijn werken tot stand komt.
De eerste keer dat hij zijn handen op een draaibank legde, was hij zelf verbaasd dat hij de gebaren kon maken van een ambacht dat niemand hem had geleerd.Het duurde niet lang voordat hij zijn eerste wandelstok maakte, die volgens een kenner “goed gemaakt” was. Het was een openbaring voor hem. In de voorraad die tegelijk met zijn machines werd aangeschaft, viel zijn oog op een stuk hout – een stemmetje zei hem dat hij het niet up…. moest snijden.
Navraag leerde hem dat het een kostbaar hout uit de 19e eeuw was, gebruikt voor prestigestokken. Dit was de eerste uitdaging die hij graag aanging: werken met een houtsoort die meer dan 150 jaar niemand had durven aanraken.Wat hem zo boeit is de magie die ontstaat zodra het hout op de draaibank ligt en zijn volledige potentieel onthult, wanneer het laat zien “wie het is”.In enkele seconden kan een stuk dat oorspronkelijk bestemd was voor het vuur een hele nieuwe dimensie krijgen en een kunstwerk worden.Hoewel Pierre Vanherck zijn creaties ‘droomt’, maakt hij ze bijna op het moment zelf, en elk onderdeel vervult hem met verwondering als het onder zijn vingers geboren wordt, nog voordat hij klaar is met zijn verbeelding.De creatie neemt het over van het denken. Dan wordt er geschiedenis geschreven.Deze unieke prestatie maakt hem vandaag de dag beroemd. Hij voegt er nog een aan toe, namelijk het zetten van edelstenen en diamanten in de knoppen, trompetten en tonnen van wandelstokken.Hij beschouwt zichzelf als “gelukkig” dat hij in zijn atelier in Lille houtsoorten en edelstenen van over de hele wereld kan combineren.Deluxewandelstokkenvan Pierre Vanherck hebben in de loop der jaren een internationale reputatie verworven. De Baron de Rothschild, paus Benedictus XVI en rapper Damso dragen allemaal Pierre Vanherck-stokken.