De Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach opende haar deuren in april 2015, in een rolschaatsbaan. Het was een wereldprimeur toen het in 1877 werd gebouwd en werd vervolgens in 1995 geclassificeerd als historisch monument.
De galerie heeft een vrij programma ontworpen met drie verschillende zwaartepunten, gestructureerd rond vrouwelijke kunstenaars, monumentaliteit en een sterke esthetische preoccupatie. De redactionele keuze van de tentoonstellingen is het resultaat van de selectie van kunstenaars die de galerie ondersteunt in hun internationale positionering, door deelname aan beurzen en een uitgebreid netwerk van verzamelaars.
Daarnaast, en in overeenstemming met haar quasi-institutionele status, kiest de galerie ervoor om meer historische tentoonstellingen te presenteren, die stromingen of stromingen in de Belgische of internationale moderne kunst belichten, zoals Figuration narrative, kinetische kunst of Belgische abstractie, in beeldhouwkunst en schilderkunst.
Huidige tentoonstellingen – Hannah De Corte in de galerie: Self-Play.
La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach is verheugd om Hannah De Corte’s eerste solotentoonstelling in de galerie aan te kondigen: Self-Play.
Zijn werk werd gepresenteerd in de groepstentoonstelling Young Belgium Opus 1: Ineffable in december 2020. Deze tentoonstelling toont het nieuwste werk van de kunstenaar.
Hannah De Corte is geboren in 1988 en woont in Brussel. Ze observeert het geweven karakter van het schilderdoek en de ontmoeting tussen schildermaterialen. In 2019 zal ze haar doctoraatsthesis in kunst en kunstwetenschappen (ondersteund door het FRS-FNRS) afronden over het onderwerp van het ruwe, ongeprepareerde canvas als esthetisch en iconologisch medium.
Ze gaf lezingen aan het Institute of Fine Arts in New York (VS), het INHA in Parijs (FR), het Rijksmuseum in Amsterdam (NL) en het STUK Museum in Leuven (BE).
Het organische aspect van het medium staat voorop in zijn werk. Het doek is een compositiemiddel en een bron van optische effecten. Hannah De Corte begint met het raster van het doek en bevraagt de materiële constitutie van een beeld.
Haar werk is tentoongesteld in het Musée d’art contemporain (OGR) in Turijn (IT), de Abbaye Saint André-Centre d’art contemporain CAC in Meymac (FR), het BAC Atelier in Leuven (BE) en in Brussel in de Penthouse Art Residency, de Médiatine, het Musée Mode et Dentelle en het Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique.
Ze is ook lid van het kunstenaarscollectief Muesli, naast Louis Darcel en João Freitas.
Huidige tentoonstellingen – Marthe Wéry in de galerie: Au gré de ses déplacements.
Voor het eerst gepresenteerd in La Patinoire Royale Galerie Valérie Bach als onderdeel van de tentoonstelling “Painting Belgium” in 2019, en opnieuw in “Belgian Women” in 2020, is Marthe Wéry (1930-2005) nu toegevoegd aan de lijst van kunstenaars die door de galerie worden vertegenwoordigd.
Ter gelegenheid hiervan vroeg La Patinoire Royale aan Pierre-Olivier Rollin, een specialist in het werk van de Belgische kunstenaar en curator van de laatste tentoonstelling die tijdens zijn leven werd georganiseerd en van de grote overzichtstentoonstelling die in 2017 in de BPS22 in Charleroi werd gehouden, om een grote tentoonstelling te ontwerpen die zijn atypische carrière in kaart brengt en zich richt op soms minder bekende aspecten van zijn werk.
Marthe Wéry, unaniem geprezen als een van de grote minimalistische kunstenaars van de 20e eeuw, ploegde haar eigen groeven met vastberadenheid en strengheid, zonder hardhandigheid, en slaagde er in de jaren 1970 in om zich te vestigen als een vrouwelijke kunstenaar van internationale allure.
Deze tentoonstelling is dan ook een breed fresco van zijn creativiteit, die zowel wil verrassen als onderwijzen, en die zijn grote gevoeligheid en zijn houding als kunstenaar-filosoof benadrukt.
Deze tentoonstelling, getiteld Au gré de ses “déplacements biedt een rijke reis door een oeuvre dat nooit heeft opgehouden de componenten van schilderkunst te verkennen.
Huidige tentoonstellingen – Sahar Saâdaoui in de galerie: Illimités.
Sahar Saâdaoui, geboren in 1986 in Brussel, woont en werkt daar. Ze heeft een diploma textielontwerp van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Gevoed door de vertrouwde gebaren van het naaien, onderzoekt ze nauwgezet haar interesse in stof en papier. In 2014 ontwikkelde Sahar Saâdaoui haar praktijk tijdens haar eerste residentie bij TAMAT, Centre de la Tapisserie, des Arts Muraux et des Arts du Tissu de la Fédération Wallonie- Bruxelles. In 2016 nam ze een residentie in WIELS, Centre d’art contemporain de Bruxelles en in L’ACADEMIA BELGICA in Rome. In 2018 won ze de Louise Dehem Prijs, uitgereikt door de Koninklijke Academie voor Wetenschappen en Letteren van België. Ze nam deel aan de tentoonstelling Dans l’intimité des crinolines, in het kader van de Prijs voor Jonge Kunstenaars uitgereikt door het Parlement van de Federatie Wallonië-Brussel.
“Met deze tweede tentoonstelling, getiteld “Illimités” (Onbeperkt), neemt Sahar Saâdaoui ons verder mee in haar wereld van stilte, finesse en transparantie, waar alles slechts een glinstering is, een aanraking, vluchtig en doorschijnend, door middel van de productie van bekende werken, haar beroemde gecodeerde alfabetten, in de vorm van rouelles of ingelijste patchworks, maar ook zeer recente werken, damborden en rasters, allemaal uitgedrukt met behulp van het textiel dat haar taal vormt, de beroemde zijden spons, als zoveel bloemblaadjes, waarvan de zuiverheid en kwetsbaarheid parallelle, gecodeerde universums oproepen.
Want onder de ogenschijnlijke zachtheid en lichtheid van haar artistieke voorstel, openbaart zich een andere werkelijkheid, als door de sluier die het materiaal ervan is, de goed gestructureerde, objectieve werkelijkheid van de code, van de taal die haar geheel eigen is, die ze vanaf het begin heeft gebruikt om de werkelijkheid te ‘coderen’. Deze werkelijkheid die ons omringt, en die volgens Merleau Ponty’s Fenomenologie van de waarneming zowel transcendentaal als subjectief kan zijn, wordt gekenmerkt door complexiteit, willekeur en oncontroleerbaarheid. In werkelijkheid is alles een kwestie van ontstaan, toeval en verrassing; alles ontsnapt aan de regel, de constantheid, het beroemde pre-Socratische “Panta Rei”, “alles stroomt”, waarbij vergankelijkheid de enige constantheid in de wereld is. Deze wisselvalligheid kan leiden tot een gevoel van ongeorganiseerde chaos die de kunstenaar zal proberen te ordenen.” Tekstfragment, Constantin Chariot.
La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach
Veydtstraat 15, 1060 Brussel – België – t +32 (0)2 533 03 90
– Dinsdag en woensdag 14u – 18u
– donderdag – zaterdag 11-19u
– zondag en maandag gesloten