Zou u een luxe horloge uit de circulaire economie kopen? Door resoluut topklasse uurwerken aan te bieden, zonder concessies te doen aan kwaliteit of precisie, maar gemaakt van gerecyclede of alternatieve materialen, daagt ID Watch onze relatie met de wereld van luxe uit en verzoent uitmuntendheid en ecologie.
De wereld vande horlogerie, ende Zwitserse horlogerie in het bijzonder, is een goed voorbeeld van die luxe bubbels die, terwijl ze gehecht zijn aan hun knowhow en tradities, worstelen om met gedurfde milieu-oplossingen te komen. Singal Depéry, Cédric Mulhauser en Nicolas Freudiger willen bewijzen datde luxe horlogerie ook een bijdrage kan leveren aan de ecologische transitie, zonder iets op te offeren aan de heilige normen van de markt. We willen het verhaal van luxe opnieuw uitvinden”, legt Nicolas Freudiger, medeoprichter van de in Genève gevestigde start-up ID Watch, uit. We willen de mystiek van de bovenkant van de markt deconstrueren, de verhalen over voorouderlijke tradities die een beetje mysterieus en soms zelfs ondoorzichtig zijn. Voor ons kan luxe in 2024 anders zijn.
Geen concessies
Het minste wat we kunnen zeggen is dat ID Watch compromisloos is: het recyclen van grondstoffen, alternatieve materialen en Europese kanalen zijn niet-onderhandelbare sleutelwoorden voor de start-up. De roestvrijstalen kast wordt in zijn geheel gerecycled en verzameld in de Franse Jura, de bandjes worden volledig gemaakt van groen afval uit Londense parken of van leer en textiel op plantaardige basis, de verpakking wordt gemaakt van composteerbare algen of paddenstoelen, en de koolstof wordt geregenereerd… Zelfs het mechanisme, het echte kloppende hart van een horloge, waar de magie van het meten van de tijd plaatsvindt, wordt gerecycled en gereconditioneerd door ID Watch. “Wij zijn een luxemerk, dus we doen geen concessies als het gaat om de kwaliteit van wat we produceren. We vergelijken onze producten voortdurend met die van de industrie om te controleren of onze oplossingen vooruitgang boeken of gewoon de status-quo bereiken. We zakken nooit onder deze normen,” benadrukt Nicolas Freudiger. Het feit dat Cédric Mulhauser een voormalig werknemer van Vacheron Constantin is, is een garantie voor de absolute kwaliteitscontrole van de mechanismen en horloge-onderdelen die door ID Watch worden gebruikt.
Maar de filosofie van de start-up beperkt zich niet tot de gebruikte materialen: het is te zien in het modulaire ontwerp van de horloges, waardoor ze gemakkelijk te repareren of onderdeel voor onderdeel te vervangen zijn, en in de totale transparantie die wordt getoond in termen van herkomst, leveranciers en productiekosten.
Eind 2023 werd acteur Leonardo DiCaprio, die sterk betrokken is bij ecologische transitieprojecten, niet alleen ambassadeur van ID Watch, maar nam hij ook een belang in het jonge merk. De komst van een partner van dit kaliber valideert duidelijk de aanpak en het bedrijfsmodel van de start-up. ID Watch bereidt zich momenteel voor om Series A-fondsen op te halen die in 2025 de lancering van een hubvoor circulaire economie in Genève zullen financieren.
Artikel geschreven door Martin Boonen, gepubliceerd op Eventail.be. Lees andere artikels over gastronomie, de gotha, erfgoed, mode, interieur, kunst en cultuur en ondernemerschap op www.eventail.be.