UN LIEN ENTRE CIEL & TERRE
Met zijn rechte lijnen die in de lucht lijken te zweven, speeltde in Valencia gevestigdearchitect Fran Silvestre met een bepaald idee van minimalisme om een architectuur te ontwerpen die luchtig en elegant is, waarbij hij het verleden gebruikt als basis voor een geïnspireerde toekomst. Zijn talent, gecombineerd met de bijzondere zorg die hij besteedt aan alledaagse zaken, geeft zijn werk een uitstraling die zijn creaties verheft boven het alledaagse, waarbij hij de sensualiteit van zijn ontwerpvormen combineert met hun perfecte integratie in hun historische omgeving.
DE SPHINX, synthese van mythologie
De strandvilla ‘De Sfinx ‘, gelegen aan de noordkust van Egypte, op korte afstand van de Middellandse Zee, onthult een opmerkelijke architectonische uitkraging die de gebruikelijke constructiewetten tot het uiterste drijft. De emblematische figuur van de Sfinx – een wezen uit de Egyptische mythologie, half mens, half leeuw, verondersteld om de farao te vertegenwoordigen en een beschermende rol te spelen – is hier gesynthetiseerd om zijn herkenbare positie in een smetteloos witte betonnen bekleding weer te geven. Fran Silvestre gebruikt het beeld van de godheid om een uitgeklede versie te creëren, zo minimalistisch mogelijk, tot het punt waarop het lijkt alsof één enkele lijn het geheel definieert. Een eerbetoon aan het Egyptische verleden dat de weg opent naar een moderniteit van opperste elegantie. Om deze illusie van eenvoud te bereiken, is het ontwerp oneindig complex, wat voor een groot deel te wijten is aan de uitkragende carrosserie, die zowel licht als evenwichtig moet zijn. Hoewel het huis visueel alleen lijkt te worden ondersteund door een dunne lijn beton die in de lucht zweeft, moest er in werkelijkheid een trapeziumvormige kern worden gemaakt om de stevigheid te garanderen. Een aantal hedendaagse architecturale referenties werden gebruikt in het ontwerp van dit gedurfde huis, met name het plan voor de Pirelli toren, waar Gio Ponti hetoptische effect van een dunne plaat beton creëerde, wat vooral duidelijk is in deze Sfinx. Hoewel de afmetingen van het huis als spectaculair zijn beschreven, is het ook een perfect voorbeeld van zelfvoorziening. De architecten van de studio zijn zich bewust van de klimaat- en milieuproblematiek en hebben gebruik gemaakt van de vele mogelijkheden die moderne technologieën en materialen bieden, waarvan de innovatie voortdurend wordt gebruikt om de bouw en de toekomstige impact ervan te verbeteren. Fran Silvestre, wiens visie op de toekomst suggereert dat het huis een centrale rol zal spelen in de gezondheidszorg van mensen, heeft de neiging om vooruitstrevende technieken te gebruiken. Het is met deze geoptimaliseerde levenskwaliteit in gedachten dat biofilie, vocht- en luchtregeling en circadiane verlichting in het ontwerp zijn geïntegreerd. Dit nauwgezette werk zorgt voor het voortdurende welzijn van de bewoners en geeft het geheel een gevoel van veiligheid op hoog niveau. Het onderste gedeelte van het huis bevat alle woongedeeltes, met uitzondering van de hoofdslaapkamer, die zich in het bovenste gedeelte bevindt. Dit geeft de indruk van een onafhankelijk huis, waar privacy samengaat met deonmetelijkheid van het omringendepanorama. Hoewel omgeven door water, heeft de villa een eigen zwembad. De locatie op een klein eiland binnen een 230 hectare grote woongemeenschap, in combinatie met de hoogte, betekent dat deze levende Sfinx een 360-graden uitzicht heeft op de Middellandse Zee, die zijn rol alsnatuurlijke achtergrond perfect speelt. Met deze architectuur heeft de studio een kundig huwelijk tot stand gebracht waarin verleden, mythologie en heden met elkaar verweven zijn, waardoor we een nieuw perspectief krijgen op voorouderlijke mythen.
CASA SABATER, organische geometrie
Als beroemde havenstad bood Alicante de ideale omgeving voor het sublieme Casa Sabater. Het oorspronkelijke ontwerp van dit huis kwam voort uit de wens om op te gaan in de omgeving. De locatie, met zijn rijke erfgoed van geklasseerde bomen, moest worden meegenomen in deze wens om te moderniseren. Het resultaat is een zeer duidelijke geometrie, ver verwijderd van de gebruikelijke compacte architectonische concepten, die het in combinatie met de lage proporties van het gebouw mogelijk heeft gemaakt om de omtrek van het contact tussen de woning en de buitenwereld te verbreden, waardoor een systeem van binnenplaatsen is ontstaan dat grenzeloos lijkt. Deze geometrie navigeert om de grote eeuwenoude bomen heen, integreert ze zonder ze te beschadigen, met als doel een uniforme woonervaring te creëren. Dit ontwerp, perfect aangepast aan de topografie, betekent dat het woongedeelte in de toekomst kan worden uitgebreid, zoals voorzien in het oorspronkelijke plan. Casa Sabater is verdeeld in drie verdiepingen, elk met hun eigen functionaliteit. De bovenste verdieping huisvest de nachtzone, georiënteerd om uit te kijken over de zee boven de boomgrens. Het biedt ook toegang tot het dak van de begane grond, waardoor het lijkt op een belvedère van waaruit je het kleurrijke Catalaanse landschap kunt bewonderen. De begane grond, afgesloten op het zuidwesten en open naar de zee, biedt een volledig op zichzelf staand verblijf. De laatste ruimte, onder de eerste, bevat het zwembad en de technische installaties. Volgens de architecten van de studio presenteert dit huis “een intrigerende tweedeling: een wit, in wezen minimalistisch huis, met een indeling en uitvoering die het veel meer in zijn omgeving integreert dan men zou verwachten. De combinatie van Alvaro Siza’s modernistische invloeden en Andreu Alfaro’s sculpturale vormen helpt verklaren hoe Casa Sabater erin slaagt om zowel geometrisch als organisch te zijn”. Een voorbeeld van de perfecte integratie van modern design op een locatie die bewaard moet blijven.
STUDIO FRAN SILVESTRE, de zoektocht naar effectieve schoonheid
De studio werd in 2005 opgericht door Fran Silvestre – die een doctoraat in architectuur heeft – en bestaat uit een groep professionals met multidisciplinaire talenten, wier prestaties internationaal bekend zijn, of het nu gaat om woon-, culturele of bedrijfsprojecten. Voor elk project werkt het hele team aan de verdere ontwikkeling van de aanvankelijke ideeën en concepten, waarbij uiterste zorg wordt besteed aan de oorsprong van de locaties waarop hun werk zal worden gebaseerd. “Erfgoed respecteren om er een stralende en betekenisvolle toekomst voor te creëren is een uitdaging die ons voortdurend dwingt om te verbeteren en verder te gaan, buiten onze comfortzone”. Opgeleid door de Portugese architect Álvaro Siza, winnaar van de prestigieuze Pritzker Prize, en een fervent bewonderaar van het werk van beeldhouwer Andreu Alfaro – wiens werk in veel van zijn architectonische ontwerpen terugkomt – heeft F. Silvestre al veel van zijn werken als opmerkelijk beschreven zien worden.