Mattia Bosco: marmer en het eeuwige Rome

Mattia Bosco: marmer en het eeuwige Rome

In het Archeologische Park van het Colosseum in Rome staan tot 14 januari twaalf sculpturen van de Italiaanse kunstenaar Mattia Bosco. Deze marmeren beelden, speciaal gemaakt voor de ruimte die ze innemen, resoneren met de herinnering aan de locatie en brengen een dialoog tot stand tussen verleden, heden en toekomst.

In 2021 vroeg Daniele Fortuna, hoofd tentoonstellingen van het Archeologisch Park Colosseum, aan Mattia Bosco om de Tempel van Venus en Rome over te nemen, een enorm heilig gebouw dat in 136 na Christus werd ingewijd. Het gebouw, gelegen tussen het Forum Romanum en het Colosseum, bevatte ooit kostbare stukken marmer. De diversiteit van hun kleuren en adering getuigde van de omvang van het rijk en het gigantische mozaïek waarop de macht van Rome was gebouwd. Daniele Fortuna zag meteen het verband tussen het werk van Mattia Bosco en de missie van het archeologische park. Dekunstenaar is geïnteresseerd in het sculpturale potentieel van marmer, waarmee hij een dialoog wil aangaan. Zijn interventie bestaat niet uit het uitvinden van een vorm, maar uit het bevrijden van de vorm die ontstaat in het materiaal, waar het formele proces al aan de gang is.

Mattia Bosco, de negen Korai (2023) in een cirkel opgesteld in de cella in Rome

Na anderhalf jaar van intensieve dialoog tussen de twee mannen opende de Korai tentoonstelling op 22 september. De naam (Korai is het meervoud van Korè) verwijst naar de beelden van staande meisjes inde Griekse archaïsche kunst. Het is ook de naam van de negen beelden die het middelpunt van detentoonstelling vormen. Ze staan in een cirkel opgesteld in de cella die gewijd is aan de godin van Rome, de incarnatie van de Eeuwige Stad, en doen denken aan de dans van vestaaltjes die bijeenkomen om de oudste cultus ter wereld te vieren: die van de materie waaruit alles is opgebouwd, inclusief ons eigen bestaan. Ze hebben allemaal dezelfde vorm, maar zijn elk uit een ander marmer gehouwen (Cipollino, Portoro, Bardiglio, enz.), waardoor ze tegelijkertijd gelijkaardig en verschillend zijn. Na zuilen, ingelegde vloeren en muurbekledingen te zijn geweest, keren deze marmers terug als sculpturen, die een continuïteit van materie en tijd symboliseren.

Sezione Aurea R1 (2023) in de apsis van de Venustempel

In overeenstemming met de geest van de plek wekken de twaalf werken in de tentoonstelling de indruk van een ver verleden dat in een andere vorm weer opduikt, of van voormalige bewoners die onherkenbaar en getransformeerd terugkeren naar hun ware thuis.

Mattia Bosco is geboren in Milaan in 1976. Hij wordt vertegenwoordigd door de galerie voor hedendaagse kunst Artistics.

Artikel geschreven door Artistics, gepubliceerd op Eventail.be. Vind andere artikels over kunst en cultuur, maar ook over de gotha, erfgoed, mode, interieur, gastronomie en ondernemerschap op www.eventail.be.

2000 1333 High Level Communications

Abonnez-vous !

Abonnez-vous à l’un de nos magazines ou à l’une de nos newsletters.

Zoek naar een artikel
Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie opslaan van specifieke diensten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring van onze website en de diensten die wij kunnen aanbieden.

Door verder te surfen op deze site aanvaardt u het gebruik van cookies. Deze zorgen voor de goede werking van onze diensten.