Brussel, het centrum van een bepaalde levenskunst!

Brussel, het centrum van een bepaalde levenskunst!

Art de vivre of … vivre d’art of … vivre l’art? Dat is de vraag! En terwijl het voor sommigen een open vraag is, zijn de drie voor anderen onlosmakelijk met elkaar verbonden. En het is dat laatste waar we deze week in geïnteresseerd zijn.
In de kleine wereld van de grote veilinghuizen geniet de naam Dorotheum hetzelfde prestige als Christie’s of Sotheby’s, de Britse veilinggiganten. Het is zelfs het oudste veilinghuis ter wereld. Het werd in 1707 in Wenen opgericht door keizer Jozef I en dankt zijn naam aan het bedrijf dat het beheert en dat gevestigd is aan de Dorotheergasse. En het was niet meer dan logisch dat het zijn eerste buitenlandse vertegenwoordiging in Brussel opende, want hoewel er nog steeds vier keer per jaar internationale veilingen in Wenen worden gehouden, heeft onze hoofdstad zich natuurlijk gevestigd als een logische draaischijf voor Europese invloed, mede dankzij het grote aantal verzamelaars in ons vlakke land.
Het was dan ook niet meer dan normaal dat deze LOBBY Newsletter, evenals het gelijknamige magazine, het woord gaf aan Honorine d’Ursel, directeur van de Belgische tak van Dorotheum, die van groot belang is voor het Oostenrijkse huis.
Laten we meteen tot de kern van de zaak komen: is kunst kopen of verzamelen voor onze deskundige geïnterviewde een manier van leven? “Natuurlijk is dat zo. Vertel me wat je aan je muur hangt en ik vertel je wie je bent. Inclusief… als je ze niet ophangt. Zelfs degenen die kopen om te investeren en werken bewaren tot ze in waarde stijgen, definiëren hun prioriteiten in het leven op deze manier. De meeste mensen kopen kunst zodat ze ermee kunnen leven in hun eigen huis, er elke dag van kunnen genieten en het later misschien kunnen verkopen omdat ze iets anders hebben gevonden dat beter in hun nieuwe huis past. Het is een manier van leven, een manier om je in je eigen huis te vestigen, met stukken die je niet voor iedereen hebt gevonden, die je zelf hebt uitgezocht en uitgekozen. Of het nu gaat om schilderijen, beeldhouwwerken of meubels, dit zijn geen massaproducten die overal te vinden zijn “.
Maar de kunst van het leven bij Dorotheum gaat niet alleen over de werken die te koop zijn. Het is ook een echte levensfilosofie: “De plek waar ik werk in Brussel, Rue aux Laines, vlakbij de Zavel, is inderdaad de weerspiegeling van een tijdloze levenskunst. Het is een 18e-eeuws herenhuis met hoge plafonds, lijstwerk en grote, kleine ramen. Het is nog steeds eigendom van de familie die het in de eerste helft van de 19e eeuw kocht. Het heeft een tijdloze, familiaire sfeer. De schilderijen die we hier tentoonstellen, uit alle tijdperken – modern, hedendaags en antiek – vinden hier op wonderbaarlijke wijze hun plaats. De kunst van vandaag past perfect in het 18e-eeuwse decor, waardoor ze des te meer opvalt en net zo tijdloos is als de muren waaraan ze hangt. Het Palais Dorotheum in Wenen ademt ook de levenskunst van weleer, maar met de essentiële moderne touch. Er hangt een werk van Rafaël aan de muren van de grote zaal en een meesterwerk van Anish Kapoor. Bij ons wordt de Weense levenskunst geïmporteerd naar Brussel, maar de Brusselse levenskunst wordt ook geëxporteerd naar Wenen, waar een aantal actuele schilderijen uit ons vlakke land worden getoond en verkocht,” legt Honorine uit.
Tot slot moet gezegd worden dat, zoals bijna alle verkoopgerelateerde sectoren, de kunstmarkt op zijn kop is gezet door online verkoop. En de crisis als gevolg van Covid heeft de trend alleen maar versneld: “Het feit dat we ons beste jaar ooit hadden op het hoogtepunt van Covid is geen toeval. Mensen konden niet weg of reizen. Degenen die de smaak en de middelen hadden, richtten hun budgetten op kunst en sieraden. Alles ging online. Vandaag keren kunstliefhebbers geleidelijk terug naar de veilingzalen, maar minder dan vroeger. Ze bieden steeds meer online en met de hoogwaardige foto’s en details die we tegenwoordig hebben, is het bijna alsof je het werk en de staat waarin het verkeert echt kunt zien.
Het volledige interview met Honorine d’Ursel is te vinden in het nieuwe nummer van LOBBY, hier. Een nummer waarin je ontdekt wat Brussel te bieden heeft op het gebied van levenskunst. En u zult niet teleurgesteld zijn!
Weet je ondertussen waarom de Rue aux Laines zo heet? In de Middeleeuwen werd de Rue aux Laines“Wollendries” genoemd, omdat erwolwerd gedroogd. Vanaf de 14e eeuw maakte de adel er een van hun favoriete verblijfplaatsen van. Met het prachtige Hôtel de Mérode er vlak naast, dat inmiddels de populaire club TheMerode is geworden met, zoals we allemaal weten, een iets ander publiek dan vroeger 😉
683 1024 High Level Communications

Abonnez-vous !

Abonnez-vous à l’un de nos magazines ou à l’une de nos newsletters.

Zoek naar een artikel
Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie opslaan van specifieke diensten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring van onze website en de diensten die wij kunnen aanbieden.

Door verder te surfen op deze site aanvaardt u het gebruik van cookies. Deze zorgen voor de goede werking van onze diensten.