De trap van het Guggenheim Museum in New York, ontworpen door Frank Lloyd Wright
Van Venetië tot New York, van Bilbao tot Abu Dhabi, het systeem van stichtingen en musea dat werd gecreëerd door Peggy Guggenheim kijkt naar de toekomst met, voor het eerst, een vrouw aan het hoofd.
Juan Ignacio Vidarte is al meer dan 30 jaar directeur van het museum in Bilbao. Hij heeft geen spijt van zijn vertrek aan het eind van het jaar omdat, zo legt hij uit, “het tijd is om een nieuw hoofdstuk te schrijven en plaats te maken voor de ideeën en perspectieven van de nieuwe generatie”. Hij zal echter blijven werken voor de Solomon R. Guggenheim Foundation, waar hij verantwoordelijk zal zijn voor strategieën voor internationale projecten. Vidarte is al in Bilbao sinds de architect Frank Gehry deze industriële stad onder auspiciën van de Foundation in een kunsthoofdstad veranderde, met een omzet van 1,3 miljoen bezoekers (recente records zijn onder andere de Yayoi Kusama-tentoonstelling met 586.000 bezoekers in slechts drie maanden) en een impact op het grondgebied van 760 miljoen euro in 2023. Het traject is een samenvatting van de richtlijnen van een internationaal merk dat zichzelf definieert als een “Constellatie” van musea die, van New York tot Venetië, Bilbao en binnenkort Abu Dhabi, anticipeert op wereldwijde trends en historische kunstenaars beloont met prestigieuze retrospectieven die hun marktwaarde beïnvloeden. De nieuwe kolos van de Emiraten, die in 2025 klaar moet zijn, zal ook Gehry’s handtekening dragen. Tijdens de Biënnale van Venetië ontmoetten de directeuren en curatoren van de vier musea elkaar op het terras van de Peggy Guggenheim Collectie, waar ze werden verwelkomd door directeur Karole P.B. Vail, de kleindochter van de mecenas die, zo vertrouwt ze me toe, haar familieband als een troef ziet: “Het kennen en vertrouwd raken met de collectie sinds mijn kindertijd, toen ik mijn grootmoeder Peggy bezocht, moedigde me aan om me als volwassene toe te wijden aan moderne en hedendaagse kunst”.
Een grote primeur
Met het Canal Grande op de achtergrond werd bekendgemaakt dat Mariët Westermann was benoemd tot de eerste vrouw in de functie van directeur en Chief Executive Officer van de Solomon R. Guggenheim Foundation and Museum. Deze nieuwe ster in de constellatie zal de relaties beheren in de macro-ruimte van een systeem dat steeds logger wordt. “Mijn doel,” kondigde Westermann aan, “is ervoor te zorgen dat we ons wereldwijde bereik gebruiken om onze impact als een verenigde constellatie van musea te vergroten.” “We staan voortdurend in contact met andere locaties,” bevestigde de heer Vail, “vooral met het moederbedrijf in New York. Deze synergetische uitwisseling verrijkt het aanbod en versterkt de positie van elk museum op het wereldtoneel, wat bijdraagt aan het creëren van een culturele ervaring op hoog niveau voor een internationaal publiek. Hier in Venetië ligt de focus op vrouwelijke kunstenaars uit de twintigste eeuw, die nooit echt gewaardeerd zijn, zoals Marina Apollonio, een protagoniste van de optische en kinetische kunst, die op 12 oktober haar deuren opent. De uitdaging voor de volgende opening in de Emiraten zal zijn om het succes van de Spaanse kathedraal in de woestijn te herhalen, ook al is het eiland Sa’diyatt, waar de culturele wijk van Abu Dhabi ligt, erg populair, ook bij het Louvre. Het nieuwe Guggenheim krijgt een binnenoppervlak van 35.000 vierkante meter, 28 tentoonstellingszalen en een collectie van 1.200 werken.
“Door connectiviteit kan de organisatie van kunst verticaal, horizontaal of een combinatie van beide zijn,” legt Gehry uit over zijn project. De curatoren van de Foundation waren alleen als adviseurs bij het selectieproces betrokken, maar de eigendom van de werken bleef bij de Foundation. “Dit is een visionaire samenwerking met het Abu Dhabi Department of Culture and Tourism (DCT),” zegt Stephanie Rosenthal, directeur van het Guggenheim Abu Dhabi project, “om een museum te creëren dat kunst viert van de jaren 1960 tot nu, met de nadruk op West-Azië en de wijdere regio, met een uniek globaal perspectief. De focus zal breed zijn en ook Noord-Afrika omvatten. De aankopen zijn 20 jaar geleden begonnen en betreffen kunstenaars die door de markt worden gewaardeerd.” Maar het oog is ook altijd gericht op de bezoeker, want, zoals Naomi Beckwith, adjunct-directeur en hoofdconservator van het kantoor in New York ons eraan herinnert, “kunst is steeds meer een ervaring en de kwaliteit ervan is belangrijk”. “Cultureel toerisme is een aanwinst”, herhaalt de heer Vidarte, “maar we moeten er grenzen aan stellen, het sturen. Het is onze verantwoordelijkheid om iedereen in staat te stellen zijn eigen ervaring op te doen. Net als op het strand kun je er op verschillende manieren van genieten. We zijn geen elitemuseum.