De ‘zachte’ versie van de fiets is geschikt voor iedereen. Hij is dynamisch maar toch ontspannend en gemakkelijk te berijden, zowel op de weg als off-road.
Er zit een bepaalde filosofie achter deze fietsen, die niet de nadruk leggen op zinderende acceleraties of beloven om je in een brullend beest te veranderen met hun uitlaatgil en adrenalinestoten. Dit zijn zachte motoren: zodra je erop stapt, voel je hetzelfde als wanneer je een op maat gemaakt kledingstuk aantrekt of een paar zachte schoenen draagt die het lopen tot een plezier maken. Dit zijn motorfietsen met een andere stijl, het soort dat je zou rijden in een wereldwijd liefdadigheidsevenement zoals de Distinguished Gentleman’s Ride (bij liefhebbers bekend als de DGR), waar je net zo elegant gekleed gaat als een eeuw geleden. Maar dat is slechts één van de toepassingen voor deze motoren, die zich net zo goed thuis voelen in het dagelijks leven als in het weekend of op korte vakanties. Deze motorfietsen zijn ontworpen en gebouwd om gemakkelijk te worden, zodat zowel jongeren als volwassenen (van wie sommigen nog nooit op een scooter hebben gereden) ermee overweg kunnen. Bovenal hebben deze motoren nog veel meer verrassende kwaliteiten, te beginnen met hun kenmerkende, opvallende stijl. Hier zijn een paar must-have modellen.

De Royal Enfield New Himalayan 450, de nieuwste telg van het beroemde Britse merk dat al sinds 1901 motorfietsen maakt (en sinds 1956 in India), is de perfecte manier om te beginnen aan wat bekend staat als ‘avontuurlijke’ reizen. Hij is fysiek niet veeleisend, betrouwbaar en gemakkelijk te besturen en is ontworpen om op verkenning te gaan. Het stuur is breed, maar de brandstoftank en het zadel zijn compact, zodat je voeten stevig op de grond staan. De Sherpa-motor met 40 pk en 40 Nm koppel, gekoppeld aan een zesversnellingsbak, is zowel soepel als zuinig. En tot overmaat van ramp is dit model ook nog eens makkelijk in de portemonnee.

De BMW R 12 heeft een nog klassieker, gestroomlijnder design, een nieuw frame en een lucht- en oliegekoelde boxermotor van 1170 cc met 95 pk en 110 Nm koppel. Het is een van de absolute iconen van het merk, dat hem een Classic Cruiser noemt. Ontworpen voor ontspannen of dynamisch rijden op plattelands- en bergwegen, combineert hij tijdloos design met moderne technologie, kwaliteiten die op natuurlijke wijze hebben geleid tot de uitdrukking ‘The Spirit of Easy ‘. Teruggebracht tot het essentiële en gekenmerkt door een bijzonder oog voor detail, doet de R 12 sterk denken aan de roots van het merk, met name de R 32 met boxermotor, die in 1923 op de markt kwam.

Het derde model is afkomstig van een Japans merk dat in 1942 geschiedenis schreef met zijn eerste motor en twintig jaar later debuteerde in de wereld van de motorfietsen. In minder dan tien jaar maakte Kawasaki naam op het gebied van supermotoren, met tweetakt driecilinders met een onvergetelijke brul enindrukwekkende acceleratie. Vandaag de dag is de Kawasaki Eliminator 500 SE, aangedreven door een nieuwe generatie motor van 45 pk en 43 Nm, een lichte, gemakkelijk te berijden motorfiets die alleen in naam agressief is. De styling is categorieoverschrijdend: op het eerste gezicht doet hij denken aan het ene type motorfiets, dan weer aan het andere, en nog een ander. Het is een veelvormige, veelzijdige motorfiets die uitnodigt om er even helemaal tussenuit te gaan.

Om dit kwartet compleet te maken, volgt hier een saga die begon met de productie van fietsen in Neurenberg in de 19e eeuw. Het verhaal gaat later verder in Coventry, Engeland, waar het merk al snel auto’s en motorfietsen ging produceren. De eerste worden nog steeds herinnerd als ouderwetse sportwagens, terwijl de motoren de crises hebben overleefd dankzij een vakkundige vernieuwing van hun modellen. Een van de nieuwste producten van het merk is de Triumph Scrambler 400 X. Ondanks zijn kleine cilinderinhoud heeft hij het charisma en de uitstraling die doen denken aan de modellen van Steve McQueen. Maar de technische innovaties zijn er ook. De Scrambler deelt zijn motor van 40 pk en 38 Nm met de Speed 400-versie, die bedoeld is voor gebruik op de weg. Met zijn lagere zadel is de Speed 400 nog gemakkelijker te hanteren. Perfect voor wie op zoek is naar een motor die zowel klassiek als modern is.
Door Nicola D. Bonetti
