Je hebt alleen 12 cilinders nodig…

Je hebt alleen 12 cilinders nodig…

Een reis door Motor Valley, de Italiaanse bakermat van snelheid en de thuisbasis van Lamborghini, Ferrari en Pagani.

Door Nicola D. Bonetti en Samantha Primati – Foto’s door Cristian Castelnuovo

Maranello, San Cesareo sul Panaro, Sant’Agata Bolognese, Modena, Borgo Panigale : Motor Valley schittert als een constellatie van kleine dorpjes verspreid langs de Via Emilia. Hier hebben creativiteit, onderzoek, technologie, ambachtelijke en industriële productie, autodeskundigheid en vooral mensen met karakter meesterwerken op vier wielen gecreëerd die de Italiaanse uitmuntendheid belichamen. En die traditie leeft voort. Hier groeien we op met de soundtrack van ronkende V12’s en dromen we van kinds af aan klaarwakker.

De reis van Gentleman & Ladies naar het hart van Motor Valley begint in Sant’Agata Bolognese, de geboorteplaats van Lamborghini. We ontdekken de productielijn van de Urus. Een voorrecht. Een magische plek waar stilte heilig is, waar de concentratie van de monteurs voelbaar is en waar een stopwatch de assemblagefasen van de auto onderbreekt. Aan het hoofd van het bedrijf heeft Stephan Winkelmann, CEO sinds 2020, het bedrijf naar het wereldleiderschap in de sector geleid, met de lancering van talloze innovatieve en emblematische modellen. Onder zijn leiding zijn de Huracán V10, de Aventador V12, de Urus SUV en de nieuwste supercar van het merk, de Revuelto, allemaal geïntroduceerd.

Sant’Agata Bolognese BO, Stephan Winkelmann – Lamborghini© Cristian Castelnuovo 2024

Met 10.112 verkochte auto’s in 2023 heeft Lamborghini alle records gebroken en de omzet in slechts zes jaar verdubbeld tot 266 miljard euro. Het geheim? Een team dat al jaren werkt aan het succes en de soliditeit van het bedrijf. En natuurlijk winnende producten. De resultaten van 2023 zijn een natuurlijke evolutie van wat we de afgelopen tijd hebben gedaan,” zegt Winkelmann. “We hebben niets geforceerd en we hebben goede vooruitzichten voor de komende jaren, rekening houdend met het feit dat het merk bezig is met het vernieuwen van zijn hele gamma, tegen een achtergrond van verminderde CO2-uitstoot. Dit is een historisch keerpunt voor een automerk als het onze.

Evolutie is Lamborghini’s sleutelwoord, in de zin van het vermogen van het merk om met zijn tijd mee te gaan, terwijl het een sterke band met zijn authentieke identiteit behoudt. “De gemiddelde leeftijd van onze klanten is 40, en zelfs 34 op de Aziatische markt,” concludeert Winkelmann. Dit is nog een element in het uitzonderlijke succes van Lambo, zoals de Italianen het liefkozend noemen.

Het nieuwste model, de Revuelto, is nu al een gewild object: een hybride auto waarvan de eerste drie productiejaren al bijna blindelings zijn verkocht, zou je kunnen zeggen. “Lamborghini heeft een orderboek van meer dan 24 maanden en een restwaarde die hoger is dan de nieuwprijs. Dat betekent dat tweedehands Lamborghini’s niet in waarde dalen, maar in waarde stijgen en dat maakt ons een heel aantrekkelijk merk. De Revuelto is een tijgerin die 1.015 pk haalt uit de aandrijflijn, die de kracht van een nieuwe 12-cilinder verbrandingsmotor combineert met drie elektromotoren met hoge capaciteit. De mythe van de V12-motor heeft van de Taurus een wereldberoemd merk gemaakt, al sinds de oprichting van het bedrijf met iconische modellen als de Miura en de Countach, auto’s die synoniem staan voor kracht, snelheid en een onnavolgbaar geluid. Een waar wonder.

Flavio Manzoni, die sinds 2010 aan het hoofd staat van Ferrari’s Centro Style, werkt aan de 12Cilindri, de nieuwe supercar met voormotor van Cavallino die wordt gekenmerkt door het revolutionaire ontwerp van de motorkap die de vleugels omsluit.

Dit geluid is de achtergrondmuziek die door de hele Motor Valley weerklinkt. De V12 is zo emblematisch dat het een merk op zich is geworden. Het is geen toeval dat Maranello ’s nieuwste creatie een ontwapenend eenvoudige naam heeft gekregen: 12Cilindri. Om deze creatie samen te vatten, schiet me een zin te binnen die de titel van een kunsttentoonstelling zou kunnen zijn: “de toekomst van het futurisme “, een verwijzing overigens naar de kunststroming die het meest van motoren en snelheid hield. Op het eerste gezicht, voorbij de emotie die een Ferrari met voormotor oproept en de vormen die sterk verschillen van die van zijn voorgangers, krijg je de indruk een conceptcar uit de jaren zestig te zien. Maar laten we niet zo simplistisch zijn. In werkelijkheid worden de verwijzingen naar traditie overtroffen door een futuristische visie die veel verder gaat dan futurisme. “Als we een nieuw model ontwerpen, beginnen we altijd met een droom”, legt Flavio Manzoni uit, sinds 2010 hoofd design van Cavallino. “De 12Cilindri belichaamt de missie van de voorin gebouwde V12 tweezits Ferrari’s, namelijk elegantie, veelzijdigheid en prestaties combineren. Dit alles door de fakkel van een uniek erfgoed over te nemen en het naar nieuwe normen van prestaties, comfort en design te tillen . Ja, de verleiding om klassieke lijnen te creëren is groot,” geeft Manzoni toe, die op zijn gemak kan putten uit de historische archieven van de Cavallino. “Maar met deze auto willen we een nieuw stilistisch tijdperk voor het merk inluiden door de codes radicaal te veranderen. Wij geloven niet dat een functionele benadering van de vorm een nostalgisch effect kan genereren”.

De algemene indruk die de auto achterlaat, is die van een homogeen geheel, een technologisch object, maar met sensuele vormen, vanuit welke hoek je het ook bekijkt. “De lijn die over de lengte van de 12Cilindri loopt, is ontworpen als een romp, geïnspireerd op luchtvaartprincipes die bijna sciencefiction lijken,” vervolgt Manzoni. “Geen koplampen meer die eruitzien als ogen, of roosters die eruitzien als monden: de auto heeft zo’n sterke aanwezigheid dat hij in zijn essentie als auto wordt beschouwd. Dit geeft de auto zijn unieke zuivere lijnen en is ook het resultaat van lange gevechten met de ingenieurs. De motorkap, inclusief de vleugels, is zowel zwaarder als moeilijker te maken.

Horacio Pagani

In de wereld van dromen zijn er geen grenzen. En niemand weet dat beter danHoracio Pagani, die zijn dromen door de jaren heen vorm en inhoud heeft gegeven. Een blik op de toekomst en een eerbetoon aan het verleden– dat waren de waarden die ten grondslag lagen aan de creatie van Utopia, na zes jaar van tekeningen, 1:5 schaalmodellen en modellen op ware grootte. De natuur maakt geen sprongen, zegt de schoolse filosofie. Pagani Automobili ook niet. Tenminste, aan de oppervlakte. Want onder de felbegeerde stilistische constantheid gaanenorme evolutionaire sprongen schuil (geen toevallig bijvoeglijk naamwoord) op het gebied van aerodynamica, mechanische perfectie en dynamiek.

Een “prinses van tijdloze evolutie “, zoals de maker het zelf omschrijft:“Utopia is een auto die is ontstaan uit de dromen van klanten, waar we naar hebben geluisterd en die we zo veel mogelijk hebben gerealiseerd. Alleen al het idee van een 864 pk sterke twin-turbo V12-motor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak is bijvoorbeeld al genoeg om rillingen over je rug te krijgen. Essentieel, verfijnd in vorm en detail, kleuren en materialen geïnspireerd op de suggestieve concepten van de jaren 50 en 60, perfecte continuïteit van volumes en lijnen… Dat is wat een Pagani uniek maakt. Het is deze voortdurende zoektocht naar harmonie en emotie, naarzintuiglijke authenticiteit. Want schoonheid zou zinloos zijn zonder rijplezier.

2560 1809 High Level Communications

Abonnez-vous !

Abonnez-vous à l’un de nos magazines ou à l’une de nos newsletters.

Zoek naar een artikel
Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie opslaan van specifieke diensten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring van onze website en de diensten die wij kunnen aanbieden.

Door verder te surfen op deze site aanvaardt u het gebruik van cookies. Deze zorgen voor de goede werking van onze diensten.