Maak kennis met Richard Orlinski, ’s werelds best betaalde kunstenaar, die de wereld heeft veroverd met zijn neo-pop dierensculpturen.
Door Roberta Olcese
Eclectisch en dynamisch. Richard Orlinski is een hogesnelheidstrein die zich met gemak verplaatst van de wereld van kunst naar die van design, en van muziek naar de limited-edition horloges die hij maakt voor Hublot, een merk waarvoor hij al acht jaar ambassadeur is. De volgende stap is een animatiefilm, die hij in 2025 op het filmfestival van Cannes zal presenteren. “Het is al een droom van me sinds ik een kind was. Mijn film zal alleen in bioscopen worden vertoond, zonder via platforms te gaan”. Orlinski werd in 1966 in Frankrijk geboren en wachtte bijna 40 jaar op een verandering in zijn leven. Hij heeft altijd de moed gevonden om erin te geloven en zich halsoverkop in de wereld van de kunst te storten. De tijd heeft hem gelijk gegeven, want hij is nu de best betaalde levende Franse kunstenaar. Zijn beelden van hars, aluminium en brons uit de Born Wild-serie, waarop gorilla’s, panters, tijgers, krokodillen en wolven zijn afgebeeld, spreken niet alleen allerlei soorten publiek aan, maar zijn ook aanzienlijke bedragen waard. Ze worden gezien als symbolen van vrijheid, kracht en passie. Een van Orlinski’s doelen is om“kunst toegankelijk te maken voor iedereen “. Alles wat hij aanraakt verandert echter in goud. Zijn laatste record vestigde hij afgelopen december in Brussel, toen hij een monumentale T-rex verkocht voor 1,1 miljoen euro. De twee nieuwste horloges die voor Hublot zijn gemaakt, de Classic Fusion Tourbillon Orlinski in blauw en geel keramiek, met het kenmerkende gefacetteerde ontwerp van al zijn sculpturen en geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 30 stuks, kosten 103.000 euro per stuk.
Heren en dames: Had je verwacht dat het zo’n succes zou worden?
Richard Orlinski: In het begin was het erg ingewikkeld, niemand geloofde erin, zelfs mijn moeder niet. Maar ik heb er geen spijt van: ik droomde groot, ik wilde een artiest zijn en ik wilde niet voor altijd in de zakenwereld blijven.
G&L: Beschouw je jezelf als een neo-pop artiest?
R.O.: Dat is een goede definitie, ja. Andy Warhol, Jasper Johns… Beiden hebben me geïnspireerd, dus waarom niet?
G&L: Sommige mensen vergelijken je met Warhol, anderen met Jeff Koons.
R.O.: Ik ben altijd blij om geassocieerd te worden met Warhol, ik voel me dicht bij zijn filosofie en zijn opvatting van pop. Aan de andere kant voel ik me heel ver verwijderd van Koons.
G&L : Hoe belangrijk zijn de materialen die je gebruikt?
R.O. : Voor mij is de visuele ervaring ook een tactiele ervaring, dus materialen spelen een heel belangrijke rol. In het creatieve proces kies ik de materialen ook op basis van de context waarin de sculptuur zal worden tentoongesteld. Als het bijvoorbeeld een heel lichte plek is, geef ik de voorkeur aan brons of hars.
G&L : Waarom zijn je sculpturen monochroom?
R.O. : Effen kleur is sterker, zuiverder. Als je kleuren of metalen mengt, zoals geelgoud met platina of zilver, is het resultaat voor mij saai.
G&L: Wat is uw relatie met de dieren die in uw sculpturen voorkomen?
R.O. : Born Wild is een manier om de verschillen tussen mensen en dieren te onderzoeken. Mensen volgen een vicieuze cirkel, terwijl dieren beschaafder zijn en altijd deugdzame cirkels volgen.
G&L: Hoe ziet u uw samenwerking met Hublot?
R.O.: Voor mij is het een inwijding, vooral omdat alle gelimiteerde edities in een oogwenk zijn uitverkocht. Als horlogeverzamelaar heb ik een fantastische relatie met dit merk. We delen dezelfde visie en ze geven me veel vrijheid van expressie. Hublot gebruikt bijvoorbeeld meestal rubber voor armbanden, terwijl ik een van de weinigen ben die metaal in mijn series heeft geïntegreerd. En dat is artistiek gezien interessant, want mijn sculpturen zijn macro, terwijl ik bij hen op microniveau werk.