Noem ze niet zomaar tenders meer. Tenders van superjachten zijn nu echte verlengstukken van hun moederschepen, of zelfs verkleinde reproducties, die in hun kielzog varen.
Door Fabio Petrone
Als we in het verleden over tenders spraken, dachten we aan kleine, rudimentaire vaartuigen, voornamelijk rubberboten, die nodig waren om de bemanning van boord te halen of om proviand van de wal naar de boot te brengen. Tegenwoordig, met de evolutie van jachten naar superjachten, wordt het concept van deze serviceboten verbreed en getransformeerd. De tender wordt een verlengstuk van het moederschip, in staat om zijn luxe, comfort en gepersonaliseerde details op te roepen en de passie van de eigenaars uit te drukken: als ze van snelheid houden, worden het speedboten; als ze gepassioneerd zijn door diepzeevissen, worden het vissersboten. In alle gevallen is absoluut comfort een vereiste en tenders zijn tegenwoordig als limousines, grotendeels gesloten, voorzien van airconditioning, banken, bars en, indien nodig, getinte ramen om de discretie van de inzittenden te garanderen. Elk groot jacht en zijn tender maken deel uit van een geïntegreerd project, op maat gemaakt om te voldoen aan de passie van de eigenaar voor de zee. Hoe groter het jacht, hoe groter de tender. Het gebeurt zelfs vaker dan je denkt dat de serviceboot zo groot is dat hij niet fysiek in de garages van het jacht kan worden ondergebracht. In dat geval wordt de tender een schaduwboot, een eenheid die het moederschip als een schaduw volgt tijdens zijn cruises, altijd beschikbaar voor escapades van het ene eiland naar het andere, klaar om te worden gebruikt als boot voor een dagtocht, als weekender als hij is uitgerust met hutten, of gewoon om te gaan zwemmen.
Om te begrijpen waartoe een scheepswerf in staat is om aan de wensen van een eigenaar te voldoen, hoef je alleen maar te kijken naar J’Ade, een 60-meter megajacht dat in 2013 te water werd gelaten door CRN van de Ferretti Groep. Het introduceerde de innovatie van een ondergelopen garage op een unit van deze grootte, om zijn eigen tender te huisvesten. Er is geen kraan nodig voor tewaterlatings- en hijsoperaties. Simpel gezegd, heel anders gedaan. Maar het is een pluspunt dat kan worden vergeleken met de mechanische complicaties die van bepaalde horloges uitzonderlijke objecten maken. Het plezier om vanaf het water de buik van je eigen schip te kunnen betreden, aan het roer van je 9 meter lange Riva Iseo runabout, is natuurlijk onbetaalbaar. Het grote voordeel van deze oplossing ligt in het feit dat de tender wordt ‘geparkeerd’ in een multifunctionele loungeruimte, in het verlengde van de beach club, waardoor een unieke ’tender bay open air ‘ ontstaat, een karakteristieke omgeving in contact met de zee, zeer aangenaam voor de eigenaar en zijn gasten.
Een andere keuze voor de eigenaar van Lee, het vierde exemplaar van Baglietto DOM133 geleverd in 2023, ontworpen door Stefano Vafiadis, wiens naam afkomstig is van het Latijnse ‘Domus’, om te benadrukken dat het is ontworpen om alle comfort van een eigen huis te evenaren. Een thuisgevoel dat eigenaars kunnen ervaren waar ze maar willen, in elke omgeving, zelfs wanneer ze van de ene oceaan naar de andere oversteken, want dit 40-meter jacht heeft een bereik van meer dan 4.000 zeemijlen. Hoewel dit jacht bijzonder imposant is (haar brutotonnage van 398 GT is in feite groter dan dat van schepen van vergelijkbare grootte), was het onmogelijk om een garage aan boord te creëren die plaats bood aan de Tecnohull 40, die door de eigenaar was uitgekozen als zijn serviceboot. Een veelzijdige en zeer snelle RIB, net als het moederschip aangepast aan de smaak en behoeften van de eigenaar. Met zijn lengte van 12 meter is hij ontworpen om Lee overal te volgen.
De MY Virtuosity is een 57-meter schip, de vijfde eenheid in de 57Steel lijn die wordt aangeboden door de Sanlorenzo scheepswerf. Het exterieurontwerp is van de Zuccon International Project studio, terwijl het interieur en de lay-out van Lissoni zijn. Twee handtekeningen die van deze reus – 1.050 GT in brutotonnage – eenwaar voorbeeld maken van hedendaags jachtdesign, verfijnd om perfect aan te sluiten bij de wensen van de eigenaar. Van boeg tot achtersteven, zowel binnen als buiten, is Virtuosity een aaneenschakeling van aangename ruimtes voor gasten. De ongelooflijke 110 m² beach club omvat een Spa-ruimte met hammam, sauna en diverse fitnessfaciliteiten. Voor plezier op zee is er alles van Seabobs en wakeboards tot kajaks, visuitrusting en strandspelletjes. En voor de service is er een 7,2 meter lange Ribeye Tender, die tot 12 personen kan vervoeren en snelheden tot 43 knopen kan halen.
De eigenaar van M/Y Soundwave, een 63-meter uit de custom lijn van Benetti die in 2015 te water werd gelaten en bekend staat als 11.11, heeft een werkelijk exclusieve keuze gemaakt. In dit geval creëerde de scheepswerf een miniatuurversie van het superjacht door op verzoek een tender (de eerste gesigneerde Benetti) limousine te ontwerpen die 8 meter lang is, om te voorkomen dat de gasten door de wind worden ontdaan. Dezelfde hoekige lijnen en hetzelfde arctisch wit laten geen twijfel bestaan over de associatie tussen het jacht en haar tender. Deze limousine van de zee neemt zijn plaats in in de garage van de boot, naast de Seadoos, Seabob, opblaasbare glijbanen, klimwand, enz. Tot slot de FB265, van de Livorno scheepswerf die behoort tot de Azimut/Benetti groep. Dit jacht biedt het comfort van een luxe villa. Het is ontworpen met het welzijn van de bewoners in het achterhoofd, niet alleen in termen van ruimte, maar ook in termen van alle beschikbare faciliteiten. Aan boord kun je ontspannen met een glas champagne in de jacuzzi, zwemmen in het zwembad en gebruik maken van al het speelgoed aan boord. Gebouwd op een stalen romp en aangedreven door twee Caterpillars die haar een kruissnelheid van 14 knopen en een topsnelheid van 17 knopen geven, kan dit jacht echt de oceanen oversteken.
De huidige tenders zijn uitgerust met alle denkbare comfort en volgen de filosofie van maximaal plezier.