Bijgewerkt op 24 mei 2023

De vliegende auto, een 100 jaar oude droom

Door High Level Communication
Deel op Delen op Linkedin

In 1917 ontwierp een ingenieur de eerste vliegende auto, die hij de "Curtiss Autoplane" noemde. Uitgerust met vleugels en een propeller bleek het Ford Model T niet in staat om echt te vliegen, hoewel hij wel kon opstijgen. Vandaag staat dit waanzinnige project op het punt het daglicht te zien. Maar we moeten nog wachten tot het gedemocratiseerd is...

Let Japanse bedrijf SkyDrive, onder andere gefinancierd door Toyota, heeft zijn eerste test met de elektrische vliegende auto SD-03 met succes afgerond. Het voertuig maakte afgelopen augustus zijn testvlucht boven een testterrein, met een piloot aan boord die werd bijgestaan door algoritmen van kunstmatige intelligentie om zijn baan te stabiliseren. Het vier meter lange voertuig, dat met acht rotors werkt, steeg verticaal op om een hoogte van 3 meter te bereiken. De test duurde vier minuten. Een hele prestatie.

Voor Toyota heeft dit eVTOL-concept (Electrical Vertical Take-Off Landing) een mooie toekomst. De Japanse fabrikant wil tegen 2023 soortgelijke voertuigen op de markt brengen. Deze vliegende auto's zullen echter niet voor iedereen beschikbaar zijn en volgens schattingen zullen de vliegtuigen meer dan €250.000 kosten. Het bedrijf zal ook een aantal technische uitdagingen moeten overwinnen, zoals het bereik van het voertuig, dat momenteel beperkt is tot ongeveer tien minuten. Het doel is een bereik van 30 minuten en een snelheid van 60 km/u. Voor de CEO van SkyDrive verschilt het nut van zijn creatie van economie tot economie, maar het gebruik zou universeel kunnen zijn: "In ontwikkelde landen kunnen vliegende auto's worden gebruikt als transportmiddel om verkeersopstoppingen te verminderen. In ontwikkelingslanden zullen ze zorgen voor goedkoop vervoer in gebieden waar het wegennet nog niet volledig ontwikkeld is.