Bijgewerkt op 26 juli 2023

Lynk & Co: mobiliteit op de weg naar vrijheid

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin
Fotografie door Fredrik Etoall

Fotografie door Fredrik Etoall

HELLO MATE!

Lynk & Co is opgericht om mobiliteitsoplossingen te bieden voor de 'connected' generatie. Ze maken echt, echt goede auto's (het soort dat alle functies heeft die je wilt zonder dat je erom hoeft te vragen), maar ze bieden ook een nieuwe manier om die auto's te gebruiken. Hun op lidmaatschap gebaseerde aanpak maakt het gemakkelijk om rond te komen. Leden kunnen maandelijks op flexibele basis over een auto beschikken en deze delen met vrienden, familie en de Lynk & Co gemeenschap.

Hoe werkt het?

Het concept is eenvoudig: het is als een Netflix- of Spotify-abonnement. Je betaalt 500 euro per maand voor je abonnement en dan kun je ermee doen wat je wilt! Deel je "account" met een vriend, een familielid... Onderverhuur het, probeer zelfs een kleine winst te maken... Mobiliteit is eindelijk een teken van vrijheid, een vrijheid die ontbrak.

En de auto?

Natuurlijk is niemand geïnteresseerd in een Netflix abonnement om naar... waardeloze films te kijken. Of zelfs een Spotify account om naar te luisteren...... goed, we begrijpen elkaar. Hoe ziet deze auto eruit?

Dus... Niet slecht, eh? En trouwens, het lijkt erop dat het goed houdt...

En dat het meer dan ooit verbonden is... met uw verwachtingen!

Een geëngageerd bedrijf

"Encouraging change: meaningful research for gender equality and empowerment in the automotive industry", Lynk & Co.

Mobiliteitsbedrijf Lynk & Co onthult het gebrek aan vrouwelijke vertegenwoordiging in de industrie en neemt een krachtig standpunt in. De auto-industrie is een dinosaurus. Het bestaat al meer dan 100 jaar en past zich niet snel genoeg aan de veranderingen in de samenleving aan.

In een nieuw onderzoek, dat mede is opgesteld door het wereldwijde mobiliteitsbedrijf Lynk & Co en het markt- en opinieonderzoeksbureau Statista, is het evenwicht tussen mannen en vrouwen bij een aantal van 's werelds grootste autofabrikanten geanalyseerd. Het onthult de grote ongelijkheden binnen de industrie. Gemiddeld maken vrouwen 15% uit van het personeelsbestand in autobedrijven, variërend van 2% tot 30%.

Als antwoord op deze alarmerende uitdaging heeft Lynk & Co zich ertoe verbonden om tegen eind 2021 een perfect genderevenwicht te bereiken in haar personeelsbestand en tegen eind 2023 in managementfuncties.

Hoewel Lynk & Co zichzelf omschrijft als een mobiliteitsmerk, behoort het in veel opzichten nog steeds tot de auto-industrie. Lynk & Co werd gelanceerd als alternatief voor de traditionele automerken, en wil werken aan een meer rechtvaardige, progressieve en duurzame samenleving. Natuurlijk moeten onze verschillende teams de winstgevendheid verhogen. Maar het belangrijkste is om de juiste beslissingen en acties te bevorderen. Veel getalenteerde mensen worden nog steeds uitgesloten en gediscrimineerd op basis van factoren zoals geslacht.

"De poortwachters van de auto-industrie hebben te lang vrouwen uitgesloten, en vrijwel iedereen die geen blanke man is. Lynk & Co is vastbesloten om dat te veranderen. Hoe kunnen we oplossingen creëren die voor iedereen werken, als niet iedereen erbij betrokken is? - Alain Visser, CEO van Lynk & Co

Over het algemeen is Lynk & Co goed gepositioneerd in vergelijking met anderen in de sector... maar de lat ligt erg laag. Lynk & Co heeft momenteel een ratio die 3 keer hoger ligt dan het sectorgemiddelde (15%), met 45% vrouwen in het personeelsbestand. De cijfers van de sector zijn ook teleurstellend als het gaat om vrouwen in het management, met gemiddeld 11% vrouwen in managementteams en 18% in raden van bestuur. Bij Lynk & Co bestaat 33% van het managementteam uit vrouwen en in de raad van bestuur is de verdeling gelijkmatig.

Bovendien hebben recente studies aangetoond dat bedrijven met meer vrouwen in het personeelsbestand betere financiële resultaten1 boeken en meer samenwerken en innoverend werk verrichten,2 wat bewijst dat gelijkheid een krachtige kracht is om een bedrijf vooruit te stuwen als het wordt aangemoedigd en gebruikt.

"Gelijkheid op de werkplek moet niet alleen een doel zijn, we hebben ontdekt dat het absoluut cruciaal is voor de groei en productiviteit van een bedrijf. Als mensen worden tegengehouden, zullen we als industrie nooit vooruit komen. We hebben vandaag enkele zeer trieste statistieken onthuld en we zijn niet perfect. Daarom hebben wij ons ambitieus en moedig voorgenomen om tegen eind 2023 een volledig gelijke behandeling van mannen en vrouwen in ons personeelsbestand te bewerkstelligen". - Telma Negreiros, VP PR en communicatie

Lynk & Co heeft onmiddellijk actie ondernomen bij de ontwikkeling van een langetermijnstrategie om de gelijkheid van mannen en vrouwen en de diversiteit binnen het bedrijf verder te verbeteren.

De Club van Antwerpen

Lynk & Co kondigt weer een nieuwe club aan. Deze keer in Antwerpen. Op zoek naar een nieuwe plek om deze zomer rond te hangen? Goed nieuws: we hebben precies de juiste plek voor je, in Antwerpen. Wij zijn verheugd de opening aan te kondigen van een nieuwe Europese locatie: The Antwerp Club, gelegen aan de Drukkerijstraat 20-22. En maak je geen zorgen... het is al open voor het publiek. Het is al open voor het publiek, zoals ze zeggen!

Clubs zijn meer dan alleen plaatsen om auto's te bewonderen (hoewel je altijd wel ergens een verborgen 01 kunt vinden). Zij zijn een antwoord op de traditionele autohandel. Leden en het publiek kunnen in de Club terecht om geselecteerde producten van onze favoriete partnermerken te ontdekken, vrienden te ontmoeten, evenementen bij te wonen en te ontspannen in de lounges van de Club.

Elke Club is ontworpen om een unieke ervaring te bieden: de wereld van Lynk & Co, maar dan specifiek aangepast aan de gebouwen en de wijken. De ruimte die wordt gebruikt door: de Club van Antwerpen is een voormalige garage, met industriële accenten en sporen van de oorspronkelijke parkeerplaatsen die nog zichtbaar zijn op de betonnen vloer. Het ontwerp integreert de bestaande materialen van het gebouw, met als doel zoveel mogelijk te hergebruiken en afval te verminderen - een aanpak die aansluit bij de groene merken die in de Club gepresenteerd zullen worden en bij Lynk & Co's visie op duurzaamheid.

"Onze Antwerpse locatie is echt belangrijk voor Lynk & Co - en dat zeg ik niet alleen omdat Antwerpen mijn thuisstad is. Net als bij onze andere twee Clubs hebben we ernaar gestreefd een locatie te creëren die de geest van Lynk & Co belichaamt, en tegelijkertijd een gastvrije ontmoetingsplaats te bieden voor onze leden en onze gemeenschap," legt Alain Visser, CEO van Lynk & Co, uit.

De Antwerpse Club wordt onze eerste locatie in België, en de locatie aan de Drukkerijstraat 20-22 is zorgvuldig gekozen. De Club zal recht tegenover het Modemuseum en op een steenworp van het Kathedraalplein liggen. We zullen ons ook in goed gezelschap bevinden, omringd door verschillende mode-, kunst- en designmerken.

De Club van Antwerpen gaat deze zomer open en wordt onze vierde Europese locatie, naast de Club van Amsterdam (opening in oktober 2020), de Club van Göteborg (opening in januari 2021) en de Club van Berlijn (opening in de zomer van 2021).

Lynk & Co