Bijgewerkt op 19 november 2021

Een ode aan kunst en cultuur!

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin
Galerie Helene Bailly presenteert "La Rochelle" van Pierre-Auguste Renoir

Galerie Helene Bailly presenteert "La Rochelle" van Pierre-Auguste Renoir

In deze zesde editie van de Nieuwsbrief Gentlemen & Ladies maken we ruimte voor kunst en cultuur, die in 2020 buiten beschouwing zullen blijven en toch zo belangrijk zijn... Laat u meeslepen door het ontroerende verhaal van wijlen Const', opgeschreven als een hymne aan de broederschap. Vaar naar een toekomst vol ambitie met The Merode, de sociale club van morgen. Herontdek steeds opnieuw de Brafa, dit internationale evenement waar we nooit genoeg van krijgen. En tot slot, ontdek deze kleurrijke tentoonstelling rechtstreeks uit Parijs, die beroepen samenbrengt die we niet eens kennen... Geniet van uw reis in de wereld van de kennis!

ZODAT WE HET NIET VERGETEN!

Karel en Constantijn: in gemeenschap!

Toen Francis Van de Woestyne, hoofdredacteur van La Libre, hem deze woorden zei: "Je moet over de doden praten, want de doden sterven pas echt als ze vergeten worden", kreeg Charles Didisheim een ingeving en besloot hij een verhaal te publiceren dat in het begin een oefening was in het externaliseren van het verdriet.
Sinds zijn oudere broer Constantin door een lawine werd meegesleurd, moest hij immers hun medeplichtigheid, de erfenis die hij hem naliet en de vreemde tekenen die hij sinds zijn vertrek heeft ervaren, beschrijven. Rauw en onbevangen is zijn verhaal bedoeld voor zijn familie en vrienden, maar ook voor iedereen die door zijn geschriften geïnteresseerd of geholpen zou kunnen worden.
"Ik weet niet zeker wat dat betekent, maar laat me zeggen dat ik ontroerd zou zijn als jij ontroerd was. In feite, zelfs als het je niet raakt, zou ik ontroerd zijn als je probeerde mij aan te raken of als je probeerde geraakt te worden door dit boek aan te raken - dat we het niet vergeten en dat Const ons in contact houdt, zoals hij placht te zeggen..."

DE MERODE WIL DE ACTOREN VAN DE VERANDERING SAMENBRENGEN...

De Merode is geboren in een echt paleis!

Onder impuls van Bruno Pani (Profirst) heeft de overleden Cercle de Lorraine een nieuw elan gekregen. Naar het Londense model "The Conduit Club" heeft The Merode, gevestigd in een van de laatste privé-paleizen van Brussel, tegenover het Justitiepaleis, een aantal zeer geslaagde transformaties ondergaan, zonder dat zijn ziel is veranderd.
De beschikbare ruimte biedt plaats aan 300 personen voor zitplaatsen en 400 personen voor recepties. Er zal ook een bar en een restaurant zijn, evenals een coworkingcentrum. De Social Club zal onderdak bieden aan leden, voornamelijk ondernemers, investeerders en besluitvormers.
"Het idee is om groepen mensen samen te brengen die willen samenwerken en sociaal plezier willen ontwikkelen. Door ons ook open te stellen voor de wereld van start-ups, willen we onze gemeenschap verjongen. Daarbij zal in onze programmering minder plaats worden ingeruimd voor politieke of economische conferenties. Het idee is om mensen met een bredere visie aan te trekken," legt Bruno Pani uit, enthousiaster dan ooit.
Info & Reserveringen via De Merode

BRAFA VOOR EVER!

De Galerie Berès zal een schilderij van Edouard Vuillard aanbieden

In januari zullen kunstliefhebbers, zowel Belgische als Franse, de unieke stukken van de 'Brafa'-beurs niet willen missen, die dit jaar haar terugkeer in levende lijve maakt na het virtuele evenement van 2021 getiteld 'Brafa in de Galerijen'.

De Brussels Art Fair, die in 1956 werd opgericht, is een van de oudste en meest prestigieuze kunstbeurzen ter wereld. Het staat bekend om de hoge kwaliteit van de tentoongestelde werken, van antiek tot moderne en hedendaagse kunst, beeldende kunst en design. Het is het eerste grote kunstevenement van het jaar en wordt beschouwd als een betrouwbare barometer voor de kunstmarkt. Op de beurs van dit jaar zullen 134 galeries uit 14 verschillende landen vertegenwoordigd zijn, waaronder 48 Belgische en 41 Franse galeries.

België heeft ook een indrukwekkend aanbod van kwaliteitsgalerijen. Naast de galeries die al vele jaren op Brafa aanwezig zijn, zoals Didier Claes (tribale kunst), Axel Vervoordt, die geen introductie behoeft, en Berko Fine Paintings (schilderijen uit de 19de tot het begin van de 20ste eeuw), vullen nieuwe galeries het rijtje aan. Thomas Deprez, wiens galerie Thomas Deprez Fine Arts (Belgische fin-de-siècle kunst) is gevestigd in de Zavel, MDZ Art Gallery (naoorlogse en hedendaagse kunst) gevestigd in Knokke-Le-Zoute of Maurice Verbaet Gallery (Belgische naoorlogse kunst) zullen zeker galeries zijn om te bezoeken tijdens de beurs.

Deze talrijke goudklompjes zullen van 23 tot 30 januari te zien zijn in Tour et Taxis in Brussel.

Info & Reservering via BRAFA Art Fair

KUNST EN VAKMANSCHAP VAN UITMUNTENDHEID 

23 uitstekende kunstenaars en ambachtslieden uit L'Occitanie heten u welkom van 20 oktober tot 13 december 2021 in de SR Gallery in Brussel.

23 uitstekendekunstenaars en ambachtslieden uit L'Occitanie heten u welkom van 20 oktober tot 13 december 2021 in de SR Gallery in Brussel.
Zo vullen de Kunstgalerij en de boetiek elkaar aan voor een clientèle van particulieren en professionals die gevoelig zijn voor de verfijning van de Franse knowhow. De tentoongestelde creaties variëren van alledaagse voorwerpen tot unieke, kostbare en spectaculaire stukken. Er zullen inleidende workshops worden georganiseerd om hun verhalen, knowhow en passies te delen. U ontdekt de kunst van het vederwerk, leerwerk, mozaïek, koperwerk, hout- en metaalsculptuur, plastische kunst en design, en juwelen.
Paris Occitan werd in 2019 gecreëerd door Amalvi Pimenta, al tien jaar leerbewerker, koffermaker en ontwerper. Bovenal is zij gepassioneerd door kunst en aanverwante ambachten, en wil zij de know-how van meer dan 22 ambachten bevorderen door middel van culturele evenementen in de hele wereld. Amalvi Pimenta spreekt tot ons:
"Frankrijk is in de hele wereld altijd erkend om de intelligentie van zijn handen en zijn uitstekende know-how. Maar de laatste jaren heb ik veel kunstenaars en ambachtslieden zien verdwijnen en met hen een deel van de geschiedenis van ons land. Deze periode van gezondheidscrisis is voor velen van ons kritiek geweest. We hadden een sterk evenement nodig, een ambitieuze dynamiek die onze activiteit zou stimuleren. Daarom hebben we Brussel gekozen als locatie voor de tentoonstelling.
Info en reserveringen via Paris Occitan