Bijgewerkt op 25 mei 2023

Maserati GranTurismo: uit de schaduw

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin
Maserati

Maserati

Na enkele jaren onder de voogdij van zijn historische rivaal Ferrari te hebben gestaan, heeft Maserati zijn creatieve vrijheid herwonnen. Het heeft ambitie en middelen. Als dat nog niet duidelijk genoeg was met de superieure MC20, laat de nieuwe GranTurismo duidelijk zien wat het uiteindelijke doel is...

Met de recente Grecale SUV neemt Maserati het ondubbelzinnig op tegen Porsche. Of het nu door zijn omvang is of door de manier waarop het gamma wordt gepresenteerd (binnenkort aangevuld met een 100% elektrische versie), het model wil zowel de Macan als de Cayenne aanvallen. En de Grecale laat zien dat Maserati nu op gelijke voet staat met het Duitse merk op het gebied van prestaties, technologie en afwerkingskwaliteit. Met deze feiten in ons achterhoofd maakten we kennis met de nieuwe GranTurismo. En naïef vroegen we het management van Maserati of de GranTurismo inderdaad een concurrent van de 911 was. Het antwoord verraste ons. "Nee, 911-klanten zijn heel specifiek en op zoek naar iets heel specifieks. De GranTurismo is voor mensen die geen drie jaar willen wachten op... een Ferrari Roma." Zo, ik heb het gezegd. Maserati zit niet langer onder de plak bij Ferrari en is van plan om opnieuw de grootste concurrent te worden. Zoals het geval was in de competitie van de jaren 1930 tot 1950, en zoals het geval was in de wereld van de luxe GT's van de jaren 1940 tot de neergang van Maserati in de jaren 1970.

Genoteerd

Het uitproberen van de GranTurismo in het licht van deze uitspraak was bijzonder onthullend. Want ja, het klopt allemaal. Allereerst deesthetiek van de auto: een ontwerp dat zowel eenvoudig als sensueel is, zonder poespas maar vol verleiding. Kortom, alles wat je van een pure Italiaanse sportwagen mag verwachten. In het interieur vind je hetzelfde niveau van kwaliteit en technologie als in de Grecale, maar vooral een luxueuze, elegante en dolce vita. Een sfeer die wij eerder verkiezen boven die van de Roma, omdat we vinden dat het merk zich al bijna twintig jaar bij alles wat het doet te veel laat inspireren door de racewereld. Die benadering is logisch in supersportieve modellen, maar mist samenhang in een auto met een 'Gran Turismo'-gevoel, vooral wanneer de lijnen van het exterieur erg glamoureus zijn. In dit opzicht is de GranTurismo harmonieuzer. Bovendien kan de Maserati echt worden genoten met familie of vrienden, want hij heeft echte achterzetels die gastvrij en zeer redelijk comfortabel zijn, terwijl de Ferrari, net als de 911 of deAstonMartinDB11 wat dat betreft, het moet doen met zetels die bijna afschrikwekkend zijn. Natuurlijk zijn rationele aspecten niet genoeg om de'Cavallino' aan te pakken. Want dit alles is niets zonder een rijervaring die die naam waardig is...

Compleet

Maserati

Maserati's antwoord op de 620 pk V8 van de Roma is de fantastische nieuwe 3-liter Nettuno V6, die 550 pk levert in de GranTurismo Trofeo. GranTurismo Trofeo (490 in de Modena). Op papier is het verschil in vermogen aanzienlijk, maar de prestaties van de twee rivalen zijn zeer vergelijkbaar, met een topsnelheid van slechts een paar kilometer per uur en een tijd van 0-100 km/uvan slechts een paar tienden van een seconde. De Maserati V6 heeft niets om zich voor te schamen op het gebied van karakter of muzikaliteit en wordt bovenal bediend door een toponderstel. Bovendien toont de Maserati heel verschillende persoonlijkheden, afhankelijk van de gekozen rijmodus: zacht en discreet in deComfort-modus, steeds expressiever, heftiger en speelser naarmate je deGT-,Sport-enCorsa-modiselecteert. GT is het, GT blijft het. Met andere woorden, hij is nooit te radicaal en moeilijk onder controle te houden. Maar het laat je adrenaline zeker pompen! De Maserati GranTurismo is een van de meest complete GT-auto's op de markt en begint bij 182.000 euro. De Trofeo-versie kost 227.300 euro exclusief opties. Dat is - vreemd genoeg - 10.000 euro meer dan de prijs van een Ferrari Roma exclusief opties. Laten we eerlijk zijn, Maserati is in topvorm!

Artikel geschreven door Stéphane Lémeret, gepubliceerd op Eventail.be. Vind andere artikelen over gastronomie, maar ook over de gotha, kunst en cultuur, mode, decoratie en erfgoed en ondernemerschap op www.eventail.be.