Gepubliceerd op 19 november 2023

Passie en innovatie: Porsche viert 75 jaar autogeschiedenis

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin

Porsche viert dit jaar een dubbel jubileum, twee gebeurtenissen met een zeer symbolische waarde. Wat is een beter moment om - met de snelheid van een auto uit Stuttgart - de geschiedenis te herbeleven van dit merk dat nooit stopt met vooruitgaan?

"In het begin was ik op zoek naar de auto van mijn dromen. Toen ik die niet kon vinden, besloot ik hem zelf te bouwen." Dit citaat van Ferdinand "Ferry" Porsche is de basis van de creatieve geest die het merk al 75 jaar drijft. Het was dan ook driekwart eeuw geleden dat de droom van een briljant ingenieur werkelijkheid werd. Nadat hij zijn talent had ingezet voor grote Duitse merken als Daimler, Auto Union en Horch, zag hij de geboorte van een auto die zijn naam droeg. Die auto was de 356, die de basis legde voor het innovatieve sportwagenmerk dat de oprichter voor ogen had.

Niet zoals de anderen

En die fundamenten zijn stevig, want het basisconcept achter de 356 is 75 jaar later nog steeds relevant - en even uniek. Zoals we allemaal weten, was de 356 gebaseerd op dezelfde technische principes als het andere grote werk van Ferdinand Porsche, de Volkswagen Kever. Net als de Kever koos de eerste Porsche voor een 'platte' motor, die helemaal achterin de auto was geplaatst. Een bijzonder onnatuurlijke architectuur voor een sportwagen, omdat het gewicht van de motor de auto uit balans brengt in de bochten. Toch is dit precies wat de 356 zo'n succes maakte. Extreem licht was een van de andere kwaliteiten van de auto, waardoor de bescheiden motor achterin kon worden benut op een manier die niemand zich had kunnen voorstellen. Porsche liet zich gelden in de competitie, maar ook in de harten van een welgestelde klantenkring. De ongebruikelijke technische keuzes voor de 356 waren de eerste van het merk, maar ze zouden een specialiteit worden. Of het nu ging om turbolading, vierwielaandrijving, een versnellingsbak met dubbele koppeling, een elektronisch geregeld chassis, tractiecontrole enzovoort, Porsche toonde aan dat al deze technologieën niet alleen hun plaats hadden in een sportwagen, maar dat ze zowel de prestaties als het dagelijkse rijplezier ten goede kwamen. En dat brengt ons bij het andere belangrijke evenement dat hierboven werd genoemd: de verjaardag van de auto die de meeste van deze technologieën inluidde...

60 jaar 911

Terwijl de 356 de basis legde voor wat Porsche is, arriveerde vijftien jaar later de auto die in het collectieve onderbewustzijn meteen DE Porsche werd. Het geesteskind van Ferdinand 'Butzy' Porsche, kleinzoon van de oprichter, de 911 is meer dan zomaar een Porsche. Het is de archetypische sportwagen waarvan iedereen zich kan voorstellen dat hij erin rijdt. Hij inspireert tot dromen zonder te intimideren en ook al is hij een statussymbool geworden, 100% van de mensen weet dat ze niet om die reden, of om te pronken, voor een 911 kiezen, maar uit pure passie. En er zijn maar weinig sport- en/of luxewagens die zo'n pure ziel hebben behouden...

3 vragen aan Didier T'Serstevens, Directeur Porsche België

L'Éventail - Wat is u bijgebleven van 75 jaar Porsche?
Didier t'Serstevens - Vanaf het moment dat ik werd gevraagd om de leiding van Porsche op me te nemen, realiseerde ik me al snel dat als er één woord is dat het merk en alles wat eromheen draait definieert, het passie is. Van de fabrieksarbeiders tot de dealers, de klanten, de mensen die verantwoordelijk zijn voor evenementen en marketing, de mensen die verantwoordelijk zijn voor sportprogramma's, de lijst gaat maar door... Je krijgt het gevoel dat het merk passie ademt in mensen, net zoals mensen passie ademen in Porsche. Volgens mij is dat de reden waarom het merk na 75 jaar nog steeds aan de top staat. En ik ben ervan overtuigd dat dit de komende 75 jaar zo zal blijven.

- Dit jaar is het ook de 60e verjaardag van de legendarische 911. Wat beschouwt u als de belangrijkste ontwikkeling in de geschiedenis van het model?
- Er zijn zeker veel ontwikkelingen om te onthouden, maar degene die ik in het bijzonder wil benadrukken is de toepassing van tractie- en mobiliteitscontrole. Ik zal het uitleggen: de Porsche 911 is altijd een auto voor liefhebbers geweest, een droomauto. Maar om zijn potentieel te benutten, had je serieuze rijvaardigheden nodig. De reputatie van de 911 kon daarom een hele categorie klanten afschrikken die verliefd waren op de auto, maar er tegelijkertijd bang voor waren. Met elektronische hulpmiddelen kwam niet alleen de sportiviteit van de 911 binnen ieders bereik, maar werd het nog makkelijker en veiliger om 365 dagen per jaar te rijden. Paradoxaal genoeg heeft tractie- en stabiliteitscontrole de barrières van passie geslecht. Anders gezegd, het heeft de fanbase van de 911 aanzienlijk verbreed, omdat deze voorzieningen ook de minder ervaren rijders hebben overtuigd zonder de meest gevorderde rijders af te schrikken.

- Als je een toverstafje had, wat zou je dan veranderen aan de geschiedenis van Porsche of de huidige situatie?
- Niets aan de geschiedenis van Porsche. Ik zou het toverstafje echter gebruiken om een sprong in de toekomst te maken. Ik zou gaan kijken of de ingenieurs van het merk gelijk hebben - en ik denk dat ze gelijk hebben - als ze geloven dat de toekomst zal bestaan uit verschillende oplossingen waarbij, bijvoorbeeld, elektrische auto's en auto's met inwendige verbranding die synthetische brandstof gebruiken die vrijwel CO2-neutraal is, mogelijk samengaan. Op dit moment zijn dat de twee wegen waar Porsche actief in investeert, zowel uit ethische overwegingen als uit passie. Ik ben benieuwd hoe de ingenieurs van Porsche deze uitdagingen zullen omzetten in nieuwe mogelijkheden.

Artikel geschreven door Stéphane Lémeret, gepubliceerd op Eventail.be. Vind andere artikels over kunst en cultuur, maar ook over de gotha, erfgoed, mode, interieur, gastronomie en ondernemerschap op www.eventail.be.