Op gastronomisch vlak heeft Knokke-Heist het allemaal! De stad omarmt graag nieuwe concepten en ideeën, waardoor ze steeds kan beantwoorden aan de nieuwe en hoge verwachtingen van het publiek. Met een prachtig hinterland en een uitzonderlijke ligging in het hart van het Zwin, herbergt de stad topadressen en ambachtslui. Om al deze redenen presenteerde de beroemde culinaire gids Gault&Millau op dinsdag 3 oktober een nieuwe editie gewijd aan de elegantste badplaats van het koninkrijk: “A Taste of Knokke-Heist 2023-2024”.
Deze nieuwe editie, A Taste of Knokke-Heist 2023-2024, is net als vorig jaar het resultaat van de samenwerking tussen de gemeente en de Franse culinaire gids. Hij is nu beschikbaar in de drie landstalen en vermeldt 150 adressen in drie verschillende categorieën:
- Een gastronomische selectie beoordeeld door Gault&Millau en toques toegekend.
- Een “Special Selection Knokke-Heist” met 53 dynamische culinaire adressen: lunches of ontbijten, themarestaurants, bistro’s, brasseries of coffee-shops, en niet te vergeten cocktailbars en enkele cafés met extra veel eet- en drinkplezier.
- Een selectie van 58 ambachtslieden en levensmiddelenwinkels die met passie de allerbeste kwaliteitsproducten aanbieden: bakkers, chocolatiers, traiteurs, groenteboeren, ijsmakers, slagers, visboeren, kaasboeren en wijnhandelaren.
De culinaire selectie omvat uiteraard de populairste restaurants van de stad: Bartholomeus (18/20), Sel Gris (17/20), Cuines,33 (16,5/20), Il Trionfo (15,5/20), Caillou (15/20) en Escabèche (15/20). Naast deze grote tijdloze klassiekers zijn er 30 nieuwe adressen van alle die bezocht zijn door de Gault&Millau inspecteurs. De gelukkige nieuwkomers zijn Bablut, Dely’s, Dunas, Le P’tit Bedon, La Rigue (geleid door de voormalige chef-kok van het beroemde Hof van Cleve***, Peter Goossens) en La Sirène. Andere restaurants zagen hun vooruitgang beloond met een hogere score. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Cédric en Cwart.
Naast deze gids van onschatbare waarde, die ook het bestaansrecht is van Gault&Millau, zijn er ook interviews met hotelprofessionals, Knokke markten, de gastronomische identiteit van het Zwin en zelfs de beste bars op het strand.
In een oplage van 30.000 exemplaren wordt A Taste of Knokke-Heist 2023-2024 gratis verdeeld onder alle eigenaars van een tweede woning in Knokke-Heist. Het idee achter deze marketingcampagne is uiteraard om intermitterende inwoners naar hun vakantiegemeente te lokken en zo het commerciële leven van de gemeente buiten de vakantieperiodes te stimuleren (dit is ook de raison d’être van evenementen zoals de Grote Prijs van het Zoute, die dit weekend in Knokke wordt gehouden). Permanente inwoners kunnen er gratis terecht in de dienst Toerisme Knokke-Heist. Bezoekers die op zoek zijn naar goede adressen zullen daarentegen in de boekhandel terecht moeten, waar de gids verkrijgbaar zal zijn voor €19,95. Of ze kunnen terecht op de nieuwe website gewijd aan Knokke-adressen (www.atasteofknokkeheist.be), die volledig gratis is. Naast alle adressen die in de gids staan, bevat deze ook extra beeldmateriaal, restaurantmenu’s en een reserveringssysteem.
Foto omslag: Het beroemde Rubens terras © PBM2408
Artikel geschreven door Martin Boonen, gepubliceerd op Eventail.be. Lees andere artikels over gastronomie, de gotha, erfgoed, mode, interieur, kunst en cultuur en ondernemerschap op www.eventail.be.