In het verleden ligt de toekomst!

In het verleden ligt de toekomst!

Een fonds gebaseerd op een portefeuille van klassieke auto’s voor verzamelaars is het idee van Pietro Giuliano, het hoofd van Azimut, dat heeft geleid tot de oprichting van de eerste beleggingsclub voor klassieke auto’s.

“Passie, emotie en… verwacht rendement: dat zijn de elementen die Azimut ertoe hebben aangezet omAutomobile Heritage Enhancement (AHE) op te richten, het eerste en enige eeuwigdurende beleggingsfonds voor historische auto’s ter wereld”, legt Pietro Giuliani, de dynamische voorzitter van Azimut Holding, uit. Het is een financieel product dat het verzamelen van auto’s en beleggen samenbrengt. Het is het enige fonds dat een investeringsproces aanbiedt dat gestructureerd is in verschillende fasen, van aankoop tot verkoop, via restauratie en conservering. De mensen van Azimut hebben dit product zo goed ontwikkeld dat Ferrari, het meest iconische sportwagenmerk ter wereld, niet alleen partner is geworden van het initiatief, maar ook een van de directe investeerders. Dankzij dit partnerschap zal het AHE-fonds de deelnemers unieke ervaringen op het circuit kunnen bieden, evenals de kans om deel te nemen aan exclusieve evenementen die door deze prestigieuze partner worden georganiseerd. In de praktijk worden degenen die aandelen in het fonds verwerven deel van een zeer exclusieve club.

1967 Ferrari 330 GTS Pininfarina

“Wat ons, naast onze passie, op het idee bracht om dit fonds op te richten, was eenanalyse van de luxesector,” zegt Giuliani, “in het bijzonder de groeiende trend naar het verzamelen van auto’s, evenals de constante toename van zeer grote vermogens. Kortom, aan de ene kant zijn er steeds meer potentiële kopers, terwijl aan de andere kant het aanbod beperkt blijft. En laten we niet vergeten dat een dergelijk gestructureerd fonds vroeger niet bestond.

Pietro Giuliano

De markt voor historische auto’s heeft aanzienlijke proporties aangenomen en zal dit jaar naar schatting ongeveer 43 miljard dollar bereiken (vergeleken met 309 miljard in 2020). Deze markt staat wereldwijd los van de financiële markten en andere reële activa en heeft een lager risicoprofiel. Om alles in goede banen te leiden, heeft het Azimut-team gedurende een lange periode nauw samengewerkt met de Luxemburgse toezichthouder, de Commission de Surveillance du Secteur Financier (Consob), om een fonds te creëren dat in alle opzichten onberispelijk is. Elk detail werd gecontroleerd en goedgekeurd door de Commissie: van de methode die werd gebruikt om de activa te selecteren, tot de auto’s zelf, tot de selectie van de locaties waar ze zullen worden bewaard. Wat de financiële structuur betreft, is dit een perpetueel fonds, d.w.z. van onbeperkte duur, met de mogelijkheid tot jaarlijkse desinvestering. De intrinsieke waarde wordt elk kwartaal berekend. De minimaal vereiste investering is € 125.000, of € 1 miljoen voor verzamelaarsbeleggers, die niettemin profiteren van een reeks voordelen en mogelijkheden voor hun verzamelingen, zoals assistentiediensten en gepersonaliseerd advies.

De enige verplichting is om ten minste twee jaar in het fonds te blijven, wat in vergelijking met de veel langere periodes van fondsen die in privéactiva beleggen, een aanzienlijke kans is. En hetzelfde kan gezegd worden van de verwachte rendementen. “De sector groeit met 7% tot 10% per jaar,” zegt Giuliani, “en we zijn ervan overtuigd dat we door toevoeging van ons actieve beheer aanzienlijk hogere rendementen zullen genereren.” Investeerders hebben snel gereageerd: in de eerste zes maanden sinds de oprichting van het fonds is al meer dan €100 miljoen opgehaald.

Wat betreft de auto’s waarin het fonds investeert, is het de bedoeling omunieke of zeer zeldzame stukken te verwerven met een waarde van meer dan een miljoen euro, die al een zeer hoog niveau van internationale begeerlijkheid hebben bereikt. Natuurlijk zullen Ferrari-modellen het grootste deel van de portefeuille uitmaken, maar in totaal zullen ze niet meer dan twee derde van de aangekochte auto’s uitmaken. Op dit moment zijn de aankopen gericht op de competitiesector, prototypes en raceauto’s, die momenteel tot de meest gewilde op de markt behoren en ongeveer de helft van de auto’s in de portefeuille uitmaken. Wat is de volgende stap? “Nu het fonds een wereldwijde referentie is geworden voor verzamelaars, is het tijd om ons werkterrein uit te breiden,” concludeert Giuliani. “We werken aan de lancering van het fonds in de Verenigde Staten, de grootste markt voor het verzamelen van auto’s, evenals in de 18 landen waar Azimut al aanwezig is.”

Door Aldo Bolognini Cobianchi

2560 1440 High Level Communications

Abonnez-vous !

Abonnez-vous à l’un de nos magazines ou à l’une de nos newsletters.

Zoek naar een artikel
Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie opslaan van specifieke diensten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring van onze website en de diensten die wij kunnen aanbieden.

Door verder te surfen op deze site aanvaardt u het gebruik van cookies. Deze zorgen voor de goede werking van onze diensten.