“Ons leven stond plotseling op zijn kop, maar dankzij de liefde kon ik deze beproeving waardig doorstaan. Onze zoon Thomas is haar grootste geschenk. Vanaf het eerste moment dat we elkaar ontmoetten, verenigde kunst ons en was ik gefascineerd door zijn talent als fotograaf. Hij hield nooit op zijn politieke en industriële verplichtingen met elkaar te verzoenen terwijl hij zijn passies deelde. Om zijn nagedachtenis levend te houden, heb ik net het Olivier Dassault Endowment Fund opgericht om zijn werk te bestendigen. Deze woorden zijn van Natacha Dassaut, na de plotselinge dood van haar man.
:
:
:
LOBBY: 7 maart 2021, de schok: Olivier verdwijnt in een helikoptercrash. Opeens staat je leven op zijn kop. Vandaag, meer dan drie jaar later, leef je met de passie om de herinnering aan je man levend te houden. En in het bijzonder door zijn kunst. Kunt u dat uitleggen?
Natacha Dassault: Het is nog steeds moeilijk om zonder verdriet te leven na de dood van mijn Olivier… Het leven van ons gezin stond op zijn kop. Ik moest het opnemen voor mijn zoon Thomas, die vandaag 13 is, en het leven, hoe wreed ook, blijft prachtig. In december 2021 organiseerde ik in Parijs, een paar maanden na deze tragedie, een tentoonstelling genaamd “Mémoire” in mijn galerie om mijn man als fotograaf in de schijnwerpers te zetten. Het was het eerste eerbetoon dat ik hem gaf door zijn werk alleen tentoon te stellen in de galerie waar hij zo van hield. Zijn foto’s waren vaak te zien geweest bij NAG, maar ik had nog nooit een solotentoonstelling voor hem georganiseerd. Hij zou zo blij zijn geweest als deze galerie een museum van en voor zijn werk was geworden. In 2016 hebben we samen deze artistieke ontmoetingsplaats NAG opgericht. Oorspronkelijk was het een concept gewijd aan kunst met een resoluut intieme benadering, tussen creatie en design, een beetje ‘zoals thuis’. Olivier Dassault, de kunstenaar, is altijd aangetrokken geweest door mijn passie en engagement voor kunst in het algemeen en mijn spontaniteit in het vinden van kunstenaars met een duidelijk potentieel. Als koppel hebben we deze gedeelde energie gecultiveerd om collecties van werken te creëren, wat uitmondde in de oprichting van Not a Gallery. Met deze naam werd NAG een unieke ruimte gewijd aan kunstenaars en hun werk, onderbroken door uitzonderlijk meubilair dat een bredere visie biedt aan zowel verzamelaars als liefhebbers. Wat zijn werk als fotograaf betreft, heb ik hem beloofd dat ik zijn talent onder de aandacht zou brengen van zoveel mogelijk mensen en instellingen. Voor “Mémoire” in 2021 kreeg ik de kans om met de directie van Beaubourg te praten, wat ertoe leidde dat “Circulation d’art”, een emblematische foto genomen uit details van het Centre Georges Pompidou, in januari 2023 in de collecties van het museum werd opgenomen. 1 In november 2023 presenteerde ik op Paris Photo, met de waardevolle hulp van mijn team, een originele scenografie van zijn foto’s van de afgelopen 15 jaar. De tentoonstelling, getiteld “Expressions Abstraites”, werd gehouden in Artcurial in Parijs en omvatte meer dan 50 foto’s gebaseerd op de emblematische thema’s van zijn werk: overdrukken, kleur en licht. Het was een succes, zowel op menselijk vlak als wat betreft de energie en het begrip van zijn werk. Dit enthousiasme versterkte mijn vastberadenheid om zijn creaties blijvend te maken en zijn werk levend te houden. Momenteel exposeren we zijn “Abstracte Expressies” bij Banque Transatlantique Belgium tot 13 december 2024, met een selectie werken die de cultuur en de geschiedenis van de bank weerspiegelen.
LB : Dus u bent de enige en exclusieve eigenaar van de rechten op Olivier’s kunst. Welke rol speelde deze kunst in zijn vele levens en in uw leven samen?
N.D. : Ik ben inderdaad opnieuw eigenaar geworden van zijn werk; het is als een deel van zijn DNA. De kinderen waren zo vriendelijk om te denken dat ik de beste persoon zou zijn om ervoor te zorgen. Zijn werk is ook een soort alchemie van het gezinsleven tussen ouders en kinderen, en ze zullen altijd verbonden zijn met zijn nagedachtenis. Olivier hield er bovenal van om de kunst van de ontmoeting met het licht te cultiveren, net zoals hij dat met mensen deed. Het was het licht dat weerkaatste op een muur, een tak of een ander onderwerp dat zijn interesse wekte. Zijn werk is zowel overvloedig als proteïsch. Hij is van nature een speels man en wist ritme en kleur toe te voegen aan zijn opnieuw samengestelde visies, net zoals hij dat in zijn leven deed. Zijn foto’s zijn zoveel herinneringen en afdrukken van de prachtige momenten die we samen doorbrachten, ontroerd door de kleine dingen die hij zo verwoed vastlegde.
LB : De fotografische kunst van Olivier is heel geraffineerd. Hij heeft echt een eigen wereld gecreëerd. Kunt u ons vertellen hoe hij dat heeft bereikt en wat zijn relatie was tot kunst in het algemeen ?
N.D.: Fotografie was een openbaring voor mijn man vanaf het moment dat hij een tiener was. Trouw aan zijn Minolta XD7 wijdde deze veelzijdige man een deel van zijn leven aan het vastleggen van het moment op zilverfilm. Voor hem was film een echte taal en een origineel expressiemiddel om zijn onverwachte visioenen te delen. In de loop van meer dan 40 jaar is zijn werk geëvolueerd van instant abstracties tot unieke composities, gebruikmakend van meervoudige belichtingen en overdrukken die hij maakte terwijl hij de opname maakte. Hij begon met het maken van portretten in de geest van de impressionisten en bevrijdde zich geleidelijk van de beperkingen van het realisme om licht, kleur en vorm te onderzoeken als bronnen van creatie en compositie. Het was op deze manier dat hij zichzelf onthulde en vestigde door middel van abstractie. Als fervent reiziger dompelde hij zich graag onder in plaatsen en objecten om unieke en boeiende beelden te improviseren. Zijn foto’s zijn opgenomen in de catalogi van verschillende musea en instellingen: de Bibliothèque Nationale de France, het Israel Museum in Jeruzalem, het Museum of Fine Arts in Houston, Texas, en het Palm Springs Art Museum in Californië. In 2023 wordt zijn werk opgenomen in de collecties van het Centre Pompidou in Parijs.
LB : U hebt onlangs een belangrijke beslissing genomen over de verkoop van de werken van Olivier. Kunt u ons uitleggen wat dit “Endowment” concept inhoudt en in welke geest u dit wilde laten gebeuren?
N.D.: Het belangrijkste doel van het OLIVIER DASSAULT ENDOWMENT FUND is het fotografische werk van mijn man te promoten en te behouden. Het heeft tot doel de promotie en verspreiding van zijn werk te bestendigen en te ontwikkelen, door het te integreren in de artistieke stroming waartoe het behoort. Het heeft ook tot doel om academisch of ander werk te ondersteunen en te bevorderen dat is gewijd aan het begrijpen en interpreteren van het werk, in de vorm van tentoonstellingen en alle evenementen die verband houden met zijn kunst en elke specifieke manier van artistieke creatie. Dit is waar ik sinds 2021 naartoe werk. Ik ben ook van plan om een referentiecatalogus uit te geven in de vorm van een monografie of catalogue raisonné, en de collectie zal daarvoor heel nuttig zijn.
LB : Met en dankzij zijn kunst is Olivier altijd bij u en onder ons?
N.D. : Zijn beelden zijn doordrongen van een sterk licht, van dit idee van eeuwigheid sinds hij ons verlaten heeft. Want afgezien van de esthetiek van een werk, is wat ik zo mooi vind aan kunst het verlangen van de kunstenaar om een visie, een gevoel of een hoop te delen… Dat is wat ik zo mooi vind aan de foto’s van Olivier, het is die voorliefde voor het moment en het plezier dat hij had in het samenbrengen van mensen om te praten, zoals hij graag deed met zijn familie en vrienden. Het is eerlijk om te zeggen dat zijn werk getuigt van een fragment van het leven, waar licht zich vermengt met materie en ons uitnodigt om de schoonheid van de wereld te waarderen, ervan te genieten en het te bewaren. Het vluchtige beeld is bevroren in de eeuwigheid. Mysterie en vragen omringen vaak het fenomeen van de schepping. Voor hem was de ontmoeting met het licht het belangrijkste. “Het licht dat op een voorwerp valt, hoe onbeduidend ook, wordt een gids”, zei hij altijd. Ik denk graag dat zijn licht blijft.
De tentoonstelling “Abstract Expressions” kan tot 13 december worden bekeken bij Banque Transatlantique Belgium, op afspraak (02/626.02.70 & btb@banquetransatlantique.be).
Nag La Réserve
21 rue de Longchamp
75116 Parijs
tel: + 33 (0)1 85 73 19 45
chantalmod@me.com
www.not-a-gallery.com