Gepubliceerd op 31 mei 2023

Stan, de bediende robot!

Door High Level Communication
Deel op Delen op Linkedin

De Stan-robot, gemaakt door de Franse start-up Stanley Robotics, ziet eruit als iets uit een sciencefictionfilm en is in staat om auto's in enorme ruimtes te parkeren. Bovendien zijn er op dit moment vier van deze robots in dienst op de luchthaven Lyon-Saint Exupéry, waar ze de auto's van passagiers parkeren op een enorme parkeerplaats in de buitenlucht.

Sinds 2018 beheren deze vier machines 600 van de 8.000 plaatsen in de parkeergarage van de luchthaven Lyon-Saint Exupéry. Binnenkort komen er nog 3 robots bij en samen zullen ze bijna 2.000 plaatsen kunnen beheren!

De enige in zijn soort ter wereld!
Dankzij de eenvoudige werking (de gebruiker hoeft alleen maar online een plaats te reserveren via de website van de luchthaven) en tegen een prijs die gelijk is aan die van een conventionele parkeerplaats, bespaart dit systeem 50% ruimte in dezelfde ruimte, met de auto's virtueel naast elkaar. Nadat de deur aan de gebruikerskant sluit, gaat de andere deur aan de robotkant open. Nu is het de beurt aan Stan om zijn steentje bij te dragen. Uitgerust met een platform schuift hij onder de auto om deze op te pakken. Kleine armpjes reiken uit en grijpen elke band en het voertuig wordt naar zijn parkeerplaats getild. Dankzij de uiterst nauwkeurige GPS kan hij de auto tot op de centimeter nauwkeurig parkeren. Vervolgens brengt de robot, dankzij een service die is verbonden met vluchtinformatie, het voertuig terug naar een garage net voordat de eigenaar terugkeert. Nogmaals, je hoeft niet te wachten - het voertuig zit al in de doos, klaar voor vertrek!

Voor of tegen?
Het valt niet te ontkennen dat gerobotiseerd valet-parkeren een aantal voordelen biedt: gebruikers besparen tijd bij het parkeren op de dag van aankomst, het systeem vermindert het risico op schade en inbraak en ze hoeven niet meer te onthouden waar ze hun auto hebben geparkeerd. Dit is ook een voordeel voor luchthavens, die ruimte winnen en hun parkeercapaciteit vergroten zonder een parkeergarage met meerdere verdiepingen te hoeven bouwen. Maar hoe zit het met het menselijke element? Misschien is dat de juiste vraag.