Bijgewerkt op 26 juli 2023

De Patinoire Royale, een lofzang op kunst en vrouwen

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin

De Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach opende haar deuren in april 2015 in een rolschaatsbaan. Het was een wereldprimeur toen het in 1877 werd gebouwd, en werd later, in 1995, geclassificeerd als historisch monument.

De galerie heeft een vrij programma opgezet in drie verschillende gebieden, gestructureerd rond vrouwelijke kunstenaars, monumentaliteit en een sterk esthetisch streven. De redactionele keuze van de tentoonstellingen vloeit voort uit de materialisatie van een smaak die de keuze van de kunstenaars beheerst, die de galerie begeleidt bij hun internationale positionering, door deelname aan beurzen en een uitgebreid netwerk van verzamelaars.

Daarnaast, en om tegemoet te komen aan haar quasi-institutionele kwalificatie, kiest de galerie ervoor om meer historische tentoonstellingen te presenteren, waarbij stromingen of stromingen in de moderne, Belgische of internationale kunst worden belicht, zoals Figuration narrative, kinetische kunst of Belgische abstractie, in beeldhouwkunst en schilderkunst.

Lopende tentoonstellingen - Hannah De Corte in de galerie: Self-Play.

La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach is verheugd Hannah De Corte's eerste solo show in de galerie aan te kondigen: Self-Play.

Zijn werk was te zien in de groepstentoonstelling Young Belgium Opus 1: Ineffable in december 2020. Deze tentoonstelling toont het nieuwste werk van de kunstenaar.

Hannah De Corte, geboren in 1988 en gevestigd in Brussel, observeert de verwevenheid van het schildersdoek en de ontmoeting tussen de materialen van de schilderkunst. In 2019 voltooit ze haar doctoraatsthesis in kunst en kunstwetenschappen (gesteund door het FRS-FNRS) over het onderwerp van het ruwe, ongeprimede doek als esthetisch en iconologisch medium.

Zij heeft lezingen gegeven aan het Institute of Fine Arts in New York (VS), het INHA in Parijs (FR), het Rijksmuseum in Amsterdam (NL), het STUK Museum in Leuven (BE) en andere.

Het organische aspect van de drager verschijnt op de voorgrond van zijn werk. Het doek is een middel tot compositie en een bron van optische effecten. Vertrekkend van het raster van het doek, stelt Hannah De Corte de materiële constitutie van een beeld in vraag. 

Zijn werk werd tentoongesteld in het Museum voor Hedendaagse Kunst (OGR) in Turijn (IT), de Abbaye Saint André-Centre d'art contemporain CAC in Meymac (FR), het BAC Atelier in Leuven (BE) en in Brussel in de residentie Penthouse Art, de Médiatine, het Musée Mode et Dentelle en het Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique.

Zij is ook lid van het kunstenaarscollectief Muesli, samen met Louis Darcel en João Freitas.

Lopende tentoonstellingen - Marthe Wéry in de galerie: Au gré de ses déplacements.

Marthe Wéry (1930-2005) werd voor het eerst gepresenteerd in La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach in het kader van de tentoonstelling "Painting Belgium" in 2019, en opnieuw in "Belgian Women" in 2020, en is nu toegevoegd aan de lijst van kunstenaars die door de galerie worden vertegenwoordigd.

Voor deze gelegenheid hebben La Patinoire Royale en Galerie Valérie Bach aan Pierre-Olivier Rollin, specialist in het werk van de Belgische kunstenaar en curator van de laatste tentoonstelling die tijdens zijn leven werd georganiseerd en van de grote retrospectieve in de BPS22 in Charleroi in 2017, gevraagd om een grote tentoonstelling te ontwerpen die zijn atypische carrière terugvoert, waarbij de nadruk wordt gelegd op soms minder bekende aspecten van zijn werk.

Marthe Wéry, unaniem geprezen als een van de grote minimalistische kunstenaars van de 20e eeuw, heeft haar weg afgelegd met vastberadenheid en nauwgezetheid, zonder hardvochtigheid, en is erin geslaagd zich te vestigen als een vrouwelijke kunstenaar van internationale allure sinds de jaren 1970.

Deze tentoonstelling is dus een breed fresco van zijn creativiteit, die zowel wil verrassen als opvoeden, en die zijn grote gevoeligheid en zijn houding als filosofisch kunstenaar in de verf wil zetten.

Deze tentoonstelling, getiteld Au gré de ses "déplacements biedt een rijke reis door een oeuvre dat nooit heeft opgehouden de componenten van het schilderen met scherpzinnigheid te verkennen.

Lopende tentoonstellingen - Sahar Saâdaoui in de galerie: Onbeperkt.

Sahar Saâdaoui, Geboren in 1986 in Brussel, Sahar Saâdaoui woont en werkt daar. Zij is afgestudeerd als textielontwerpster aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Gevoed door de vertrouwde gebaren van het naaien, onderzoekt zij rigoureus haar belangstelling voor stof en papier. In 2014 ontwikkelde Sahar Saâdaoui haar praktijk tijdens een eerste residentie bij TAMAT, Centre de la Tapisserie, des Arts Muraux et des Arts du Tissu de la Fédération Wallonie- Bruxelles. In 2016 was ze resident in WIELS, Centrum voor Hedendaagse Kunst in Brussel en in L'ACADEMIA BELGICA in Rome. In 2018 is zij laureate van de Louise Dehem-prijs, uitgereikt door de Koninklijke Academie van Wetenschappen en Letteren van België. Zij nam deel aan de tentoonstelling Dans l'intimité des crinolines, in het kader van de Prijs voor Jonge Kunsten van het Parlement van de Federatie Wallonië-Brussel.

"Met deze tweede tentoonstelling, getiteld "Illimités", breidt Sahar Saâdaoui onze onderdompeling in haar universum van stilte, finesse, transparantie, waar alles slechts uitgebloeid, effleuré, vluchtig, doorschijnend is, uit door de productie van bekende werken, haar beroemde gecodeerde alfabetten, in de vorm van rouelles of ingelijste patchworks, maar ook zeer recente werken, damborden en rasters, alles uitgedrukt door middel van het textiel dat zijn taal vormt, deze beroemde zijden pongee, als zoveel bloemblaadjes, waarvan de zuiverheid en broosheid parallelle en gecodeerde universa oproepen.

Want onder de schijnbare zachtheid en lichtheid van haar artistieke voorstel openbaart zich, als door de sluier die haar materiaal is, een andere werkelijkheid, de goed gestructureerde en objectieve werkelijkheid van de code, van deze eigen taal die zij sinds haar begin gebruikt om de werkelijkheid te "coderen". Deze ons omringende werkelijkheid, die volgens Merleau Ponty's Fenomenologie van de waarneming zowel transcendentaal als subjectief kan zijn, wordt gekenmerkt door het zegel van complexiteit, willekeur en oncontroleerbaarheid. In werkelijkheid is alles slechts een verschijning, een toeval, een verrassing; alles ontsnapt aan de regel, de bestendigheid, het is het beroemde pre-Socratische "Panta Rei", het "alles stroomt", de vergankelijkheid is de enige bestendigheid van de wereld. Uit deze wisselvalligheid kan een gevoel van ongeordende chaos ontstaan, dat de kunstenaar zal trachten te ordenen. Uittreksel uit tekst, Constantin Chariot.


La Patinoire Royale | Galerie Valérie Bach

Veydtstraat 15, 1060 Brussel - België - t +32 (0)2 533 03 90
- Dinsdag en woensdag 14.00 - 18.00 uur
- Donderdag - zaterdag 11.00 - 19.00 uur
- zondag en maandag gesloten

https://www.prvbgallery.com