Bijgewerkt op 20 oktober 2022

Prestaties in harmonie met de natuur

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin
"Het gebouw moet een zo klein mogelijke voetafdruk op het milieu achterlaten. Bruno Erpicum

"Het gebouw moet een zo klein mogelijke voetafdruk op het milieu achterlaten. Bruno Erpicum

We naderen stilaan het einde van onze reeks over het uitgebreide onderwerp van iconisch en deugdzaam vastgoed. En LOBBY heeft besloten het woord te geven aan een architect, deels kunstenaar, deels dichter, deels filosoof...
Bruno Erpicum. Iedereen die geïnteresseerd is in de vastgoedmarkt zal de naam gehoord hebben. Gepassioneerd door de grote meesters zoals Niemeyer, Mies Van der Roye, Frank Lloyd Wright, doorbreekt onze man graag de codes en ziet hij architectuur als een echte artistieke discipline.
Een ontmoeting met Bruno Erpicum (of een van zijn gebouwen) is even inspirerend als verwarrend. Zijn ontwerpen omvatten waterpartijen, patio's, ramen op onwaarschijnlijke plaatsen: ze worden gezien als gevarieerde en verrassende oplossingen om ruimtes te openen en licht naar binnen te brengen. "Het licht trilt op de rotsen, net als op de gevel van ons gebouw. De horizontale lagen die in het beton zijn gevormd, ontvangen het door de wind neergeslagen stof en daarop groeien de mossen, het leven is aan boord. We wisten dat hij een kunstenaar was, nu ontdekken we hem als dichter! Het was logisch dat het tijdschrift LOBBY hem ging ontmoeten.
Hoewel de ideeën van Bruno Erpicum soms zo ver van de gebaande paden af liggen dat we erdoor verdwalen, is hij bovenal diep modern. Hij legt zijn aanpak als volgt uit: "De afschaffing van alle vormen van versiering ten gunste van correcte verhoudingen is al bijna 40 jaar de leidraad van mijn denken. Vier overwegingen gedurende 4 decennia doorspekken ons werk: componeren met moderne architectuur, technieken integreren, materialen bestendigen om veroudering te vervangen door patina en tenslotte reflecteren en handelen zodat het gebouw de omgeving respecteert, zelfs sublimeert.
En op de vraag, in samenhang met deze moderniteit, welk gebouw ons tijdperk het meest symboliseert, kijkt onze gesprekspartner liever naar de toekomst: "Ik geef de voorkeur aan de vraag: welk gebouw, in België of in de wereld, illustreert de weg die we moeten volgen? En Erpicum nodigt u uit om na te denken over het werk van Renzo Piano, die het cultureel centrum Tjibaou (Nieuw-Caledonië) heeft ontworpen. Deze magische plek, vol betekenis, symbolen, oprechtheid en emotie, brengt de culturen van de Stille Oceaan en de moderniteit samen. Maar toch vergeet onze man de Belgische projecten niet: "De Belgische creatie is ook opmerkelijk levendig! Ik noem het huis Berteau van architect Louis-Herman de Koninck, de villa Dirickz van Marcel Leborgne, de modernistische hoekwoning van Henry Van De Velde en het Maison Guiette van Le Corbusier. Projecten die erg op Bruno's beeld lijken.
Ten slotte ondergaat de bouwwereld momenteel ingrijpende veranderingen. De technieken evolueren en de methoden van gisteren zijn definitief achterhaald. Maar dit is een wereldwijde beweging. Technologie verandert de manier waarop we werken, ongeacht ons vakgebied. Voor architecten is het nu bijvoorbeeld mogelijk om een project te illustreren met beelden of een echte onderdompeling met behulp van visuals of apparatuur.
" 3D ". Wat vind je ervan? "Het is een prachtig instrument wanneer het project volledig is afgerond. De virtuele replica is zeer getrouw, maar markeert het einde van de poëzie. De magie van uitwisselingen in de pre-projectfase, geïllustreerd door schetsen en tekeningen met potlood, blijft de mooiste vorm van schrijven. Verbeelding opent het veld van alle mogelijkheden, van alle dromen die het project altijd in evenwicht brengen met de stedelijke omgeving of de natuur die het omringt.
Om meer te weten te komen over deze buitengewone man, die even fascinerend als gepassioneerd is, ga naar het nieuwe LOBBY magazine!
Wat als we het komende weekend benutten om enkele iconische gebouwen te herontdekken die het landschap hier hebben veranderd? Dat is een goed idee, nietwaar?