Gepubliceerd op 21 juni 2024

Minder dan 2 euro per dag!

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin

Het is dankzij het waardevolle advies van Betweenpros, de website van Marino Keroulis, een van de sprekers op het laatste LOBBY IMMO-forum, dat de glas-in-loodramen van het voormalige Italiaanse consulaat in Bergen bewaard zijn gebleven tijdens de renovatie.

 

Deze week gaan we verder met het verkennen van het thema van harmonieuze huwelijken, of niet, tussen oud en nieuw in de vastgoedsector. En dit door het prisma van steeds indrukwekkendere technische en technologische innovaties. En wie kan er beter met ons praten over dit fascinerende onderwerp dan een bedrijfsleider die er elke dag in wordt ondergedompeld...

Dat bedrijf is Betweenpros. Ter herinnering - en dit is wat de oprichter Marino Keroulis zegt: "Betweenpros is een soort Immoweb, gespecialiseerd en toegewijd aan professioneel, investerings- en off-market vastgoed gekoppeld aan een professioneel sociaal netwerk dat draait om de vastgoedberoepen". Kortom: professioneel werk, voor de profs! Maar Betweenpros drong zich niet alleen op. Het heeft hard gewerkt om het project volwassen te maken: "Sinds 2020 hebben we een eerste versie van de site gelanceerd, tijdelijk en gratis, die we sindsdien hebben verfijnd", vervolgt Marino Keroulis. "We hebben vooral geluisterd naar de gebruikers, dat zijn er nu 1100, dat is 30% meer dan vorig jaar rond dezelfde tijd. Het bewijs dat het interesse wekt als we amper promotie hebben gedaan, in afwachting van de definitieve formule." Keroulis voegt eraan toe: "Deze keer zijn we klaar om de nieuwe landingspagina te lanceren en maandelijkse abonnementen op de markt te brengen voor € 59, met onbeperkt gebruik. Dit komt neer op minder dan twee euro per dag... Als je weet wat het kost om zelfs maar een kleine advertentie of een advertentie elders te kopen... ». Ja, de vergelijking is verstandig...

Het lijkt duidelijk: vandaag breekt er een nieuw tijdperk aan voor Betweenpros. En onze man legt uit: "De vaste klanten die ik heb ondervraagd over het potentieel van de site in termen van kansen, uitwisselingen, optimalisatie van een woning, vertelden me allemaal dat ze klaar waren om de sprong te wagen en mee te doen. We zijn onder de handelaars, die zaken willen doen, ze zijn overboekt en we besparen ze tijd. Daar is de site op ingericht. De toegang blijft gratis voor wie enkel op zoek is naar informatie of een evaluatie, op voorwaarde dat hij/zij een profiel aanmaakt zodat we weten met wie we te maken hebben."
Het bedrijf waar we het vandaag over hebben, is daarom in meer dan één opzicht interessant. Vooral omdat het perfect past bij het thema van het LOBBY-magazine van dit seizoen: "Al in mijn "oude leven" zag ik oude deuren, prachtige glas-in-loodramen, aardewerken gootstenen in de prullenbak vliegen in prachtige gebouwen die grote transformaties ondergingen. En het brak mijn hart", zegt Marino Keroulis. "Waar mogelijk stuurde ik mensen door naar een bedrijf dat ze kon renoveren en doorverkopen. Op ons platform kan iemand die zich afvraagt wat hij met een gebouw moet doen, professionals vragen hoe hij het beste kan handelen of een partnerschap kan vinden. Dit geldt met name voor het huidige stedenbouwkundig beleid, dat renovatie aanmoedigt in plaats van sloop en heropbouw. Een abonnee van Betweenpros kocht een gebouw van 4.000 m² en kreeg toen te horen dat hij het niet kon slopen, wat alles verandert. Dit vraagt om creativiteit en de rol van de architect is belangrijker dan ooit. In Vlaanderen is er al een "betonstop", wat betekent dat je niet meer nieuw kan bouwen op een terrein dat al bezet is, tenzij je anders kan, want je moet ook een evenwicht bewaren. Ik maak me zorgen over wat we aan de kinderen nalaten, en ik weet dat vastgoed een grote ecologische voetafdruk heeft, maar als ik verkozenen hoor zeggen dat we in 2030 in Brussel niet langer in staat zullen zijn om zogenaamde "energiezeven" te huren, ook al vertegenwoordigen deze 70 of 80% van de gebouwen in de hoofdstad, bevinden we ons in een utopie. Het is zo'n gemakkelijke politieke exit, die een beweging van paniek creëert door de realiteit op de grond te ontkennen. Wie zal in staat zijn om dit alles te renoveren, wat zal er worden van al deze mensen, deze gebouwen? »

Zoals u kunt zien, is Marino Keroulis gepassioneerd... en een vernieuwer op dit gebied die al meer dan twintig jaar van hem is. Je kunt het voelen als je naar hem luistert, maar ook als je zijn woorden leest. De rest van zijn analyse, altijd interessant en relevant, is te vinden in de speciale LOBBY REAL ESTATE HERE.

Als de wegen van de Heer ondoordringbaar zijn, dan zijn die van onroerend goed dat ook. Inderdaad, een grappig verhaal, het was toen ik deel uitmaakte van het Stone Invest Fund-team (een vastgoedfonds) en probeerde het Hotel Empain (rue du Congrès) te verkopen, dat het idee van Betweenpros werd geboren. "We mochten niet uitzenden, het moest "off-market" blijven", legt Marino Keroulis uit, "Ik zei toen al tegen mezelf: 'het is jammer dat we geen gespecialiseerd netwerk hebben voor dit soort goederen...' ». Ruim 10 jaar later werd Betweenpros geboren. En het Hotel Empain werd door het team van Marino Keroulis verkocht aan de emir van Qatar. Mooi verhaal, nietwaar?