Als de auto een object van verlangen en emotie wordt...
Door Shana DevleschoudereZelden heeft een "object" zoveel passie opgewekt. Geboren uit ons verlangen om de wereld over de weg te veroveren, biedt deze nu robotachtige soort, die reageert en gehoorzaamt op de valreep, ons een bedwelmende sensatie waar we allemaal afhankelijk van zijn geworden. "Elke reis met de auto is allereerst een reis in zichzelf" schreef Octave Mirbeau in 1907. De auteur zag de auto al als een drug waar je niet meer zonder kunt als je eenmaal de roes van de snelheid en de daarmee gepaard gaande macht hebt geproefd.
Of u nu achter het stuur zit van een klassieke auto of een uitzonderlijke racewagen, of u nu houdt van de technische kant of van het gezellige interieur, iedereen heeft een speciale relatie met zijn beschermende cocon. Als verlengstuk van onze persoonlijkheid is de auto ook een weerspiegeling van onze tijd. Tegenwoordig is het beeld van de auto veranderd en is het geen zeldzaamheid meer dat een (zeer) jongere over een eigen vervoermiddel beschikt. Bijvoorbeeld de Citroën Ami, een gemotoriseerde elektrische vierwieler, die zonder rijbewijs bestuurd kan worden! Dit is ver verwijderd van de "papa's auto", die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1885. In 130 jaar is de auto uitgegroeid van een experimentele technologie tot een alomtegenwoordig en essentieel onderdeel van ieders leven. Er zijn nu 1,42 miljard auto's in de wereld, of ze nu benzine, diesel, waterstof, hybride, elektrisch of zelfs vliegend zijn!