Bijgewerkt op 9 maart 2023

Gezonde, gelukkige en gemotiveerde werknemers = het belangrijkste kapitaal!

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin
In Kristel De Bisschop, General Manager van de Laboratoria Pierre Fabre Benelux, vonden we enkele zeer interessante antwoorden op het probleem van leiderschap. Wij zijn erg enthousiast over haar alternatieve visie!

In Kristel De Bisschop, General Manager van de Laboratoria Pierre Fabre Benelux, vonden we enkele zeer interessante antwoorden op het probleem van leiderschap. Wij zijn erg enthousiast over haar alternatieve visie!

Deze week gaan we verder met onze diepgaande verkenning van de eigenschappen die het ideale profiel vormen van de hedendaagse leider: inspirerend en zorgzaam!

Een leider met integriteit, gevoel voor communicatie en het vermogen om een koers uit te zetten, en niet te vergeten het vermogen om een visie voor zijn of haar bedrijf te hebben en het vermogen om beslissingen te nemen... De verschillende facetten die een goede leider kenmerken zijn talrijk, maar terwijl sommige daarvan essentieel zijn, worden andere vaak over het hoofd gezien.

In onze zoektocht om beter te begrijpen wat een leider van vandaag zou moeten zijn en doen, vonden we enkele interessante antwoorden in Kristel De Bisschop, General Manager van de Laboratoria Pierre Fabre Benelux. Naast het feit dat zij volgens ons een briljante vrouw is, zijn wij ook enthousiast over haar alternatieve visie. Focus dus!

"Er bestaat geen handleiding of recept voor goed leiderschap. Maar ik durf te stellen dat om een leider te zijn, empathische noties even belangrijk zijn als intellectuele vaardigheden. EQ is zelfs belangrijker dan IQ! En dat is waar het vaak misgaat: een zakelijk leider kan uitblinken in cijfers, maar weinig of geen empathische vaardigheden hebben om een team aan te sturen, te motiveren en te inspireren. We hebben u gewaarschuwd, Kristel is een echte head-turner!

Weinig leiders verwoorden dit terecht. En veel captains of industry vergeten dit aspect zelfs. In de huidige maatschappij lijken het geluk en het welzijn van de werknemers echter essentieel voor het functioneren van een bedrijf. "De waarden van ons farmaceutisch bedrijf en zijn holistische benadering passen heel goed bij mijn missie 'Zorgen voor anderen... om beter te leven'. Onze medewerkers blijven centraal staan in ons dagelijks denken en handelen. Het boek 'Wellbeing = Profit', geschreven door mijn zus Ann De Bisschop, maakt duidelijk dat gezonde, gelukkige en gemotiveerde medewerkers het belangrijkste kapitaal zijn. Een sterk en gemotiveerd team is nodig om winst te maken. En waardering uitspreken is de sleutel om iedereen mee te krijgen.

In het boek "Wellbeing = Profit", theoretiseert de auteur over het concept van

"4C" staat voor : Communicatie, Samenwerking, Verbinding en het Engelse woord Care. Kristel De Bisschop licht deze theorie voor ons toe, en maakt van meet af aan duidelijk dat "de '4C's' waar haar zus Ann het in haar boek over heeft, ook haar leidmotief en inspiratiebron zijn als leider.
COMMUNICATIE: dit is belangrijker dan ooit in hybride werk. Het is essentieel om je gevoelens te kunnen uiten en regelmatig feedback te geven.

COLLABORATIE: "Ik heb nu geen tijd" is een uitspraak die moet worden vermeden, omdat werknemers geen betrokkenheid bij hun prioriteiten ervaren. Een manager moet toegankelijk en beschikbaar zijn om mensen de kans te geven zich te ontwikkelen.

VERBINDING: met andere woorden, organiseer inchecktijden, neem de tijd om naar de medewerkers te luisteren en vertrouw hen.

Tenslotte, ZORG: dit woord wordt te lichtzinnig gebruikt. Het betekent veel meer dan een fles wijn of een mandje fruit. Wellness is een gedeelde verantwoordelijkheid van het bedrijf, de manager en de werknemer.

Uiteindelijk leren we dat onze expert een leitmotiv heeft waarin zij heilig gelooft: "Be well to Be at your Best". Een heel programma!

Tot slot zou ik deze zin van Ronald Reagan, voormalig president van de Verenigde Staten, willen citeren, die perfect aansluit bij de ideeën en concepten die de directeur van de Laboratoria Pierre Fabre Benelux verdedigt: "De grootste leider is niet noodzakelijk degene die de grootste dingen doet. Hij is degene die mensen de grootste dingen laat doen". Opwekkend!

Oh ja, dat was ik vergeten. Op de LOBBY AWARDS sponsorden Kristel De Bisschop en Pierre Fabre Benelux Laboratories de Female Leader of the Year Award. En het was Ilham Kadri, CEO van Solvay, die won. Dit kon niet op een beter moment komen, want het illustreert perfect de geest waarmee de directeur van Pierre Fabre Benelux Win-Win Leadership ziet.

Wil je meer weten over dit Win-Win Leiderschap, ga dan HIER naar de page-turner van de laatste LOBBY.

Ondertussen, dit weekend... wees voorzichtig!