Bijgewerkt op 30 maart 2023

Waar Isabelle altijd vooral van heeft gehouden is... Kunst!

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin
Isabelle de Borchgrave, waar ze vooral van houdt, en altijd van gehouden heeft, is... Kunst! En het is dankzij haar vele talenten dat ze een echte erkenning op dit gebied zal krijgen, niet alleen in België, maar ook in het buitenland. Proficiat !

Isabelle de Borchgrave, waar ze vooral van houdt, en altijd van gehouden heeft, is... Kunst! En het is dankzij haar vele talenten dat ze een echte erkenning op dit gebied zal krijgen, niet alleen in België, maar ook in het buitenland. Proficiat !

Sinds enkele weken hebben we het over het profiel van de typische leider van deze tijd. En dit, onder andere, door het prisma van onze recente LOBBY AWARDS. Maar er is één aspect dat we nog niet hebben onderzocht. En dat is hoe we deze boeiende reeks zullen afsluiten!
 
De Leider is niet alleen een captain of industry, een groot financier of zelfs een filantroop. Ook andere profielen, die ervoor gekozen hebben alleen en onafhankelijk te werken, kunnen als echte leiders worden beschouwd. Dit is het geval van onze Artistieke Leider van vorig jaar, Isabelle de Borchgrave.
 
Isabelle Jacobs (haar meisjesnaam), beter bekend als Bebelle (niet te verwarren met Bébel!), werd geboren in Etterbeek als zoon van een vader die ereconsul van Tunesië was. Ze begon haar carrière als decorateur. Ze noemt haar concullega's, niet zonder humor, de
"versieringen".
 
Maar Isabelle is veel meer dan dat. Waar ze vooral altijd van heeft gehouden is... Kunst! En het is dankzij haar vele talenten dat ze heel snel een echte erkenning zal krijgen, niet alleen in België, maar ook in het buitenland.
 
Het was liefde op het eerste gezicht in de jaren negentig, in New York, toen het Metropolitan de retrospectieve van Saint-Laurent combineerde met een tentoonstelling van 18e-eeuwse kleding. "Ik zou een van die oude jurken gestolen hebben," geeft onze gesprekspartner toe, die thuis besloot ze weer tot leven te wekken... En in papier!
 
De naam van Isabelle de Borchgrave is nu voor altijd verbonden met deze prachtige papieren jurken. New York, Boston, Londen, Canada, Japan... Ze hebben de wereld rondgereisd. En als deze collectie de naam 
Het is waarschijnlijk ironisch dat de term "modieuze papieren" wordt gebruikt.
 
Het was zo succesvol dat het experiment drie keer werd herhaald met "Mariano Fortuny" (voor het eerst tentoongesteld in Venetië in 2008), "I Medici" (2009 in Florence) en "Les Ballets Russes" (collectie voor het eerst onthuld in het Munttheater, Brussel, op 10 oktober 2010).
 
Meer recentelijk (in 2022) stelde Isabelle een prachtige collectie papieren vouwen voor - haar handelsmerk, zoals u kunt zien - met als thema Egypte en de Nijl, die werd tentoongesteld in de Galerie Berko du Zoute. Het moet gezegd dat reizen in het algemeen, en het land van de farao's in het bijzonder, de kunstenares fascineert: "Ik heb een hele kast met reisboeken, het is persoonlijk, intiem, je vergeet niets als je schildert. Ik probeer een gevoel te vertalen dat ik heb ervaren bij het bekijken van een landschap. Egypte inspireert me en zuigt me enorm op, je voelt je er snel in ondergedompeld, je hebt de indruk dat je Mozes ziet verschijnen aan de oevers van de Nijl. Alles is schilderachtig, het licht en de kleuren veranderen steeds, voor een colorist is het magisch. Maar wat het evenement vorig jaar maakte, was de tentoonstelling over Frida Kahlo, de beroemde Mexicaanse schilderes, die ze helemaal opnieuw heeft bekeken.
 
De kracht, moed en authenticiteit waarmee de Mexicaanse vrouw haar land cultureel symboliseerde en de feministische waarden voortijdig verdedigde, inspireerde Isabelle de Borchgrave. Dit bracht haar ertoe een tentoonstelling voor te stellen onder de titel "Miradas de Mujeres" (Vrouwengezichten) in de prestigieuze Brusselse Musea voor Schone Kunsten.
 
Het kostte Isabelle bijna drie jaar om dit titanische, handgeschilderde werk te voltooien, waarvoor meer dan vier kilometer papier en karton nodig was om jurken, tapijten, meubels, bomen en andere elementen te creëren die de zeer bijzondere wereld van Frida Kahlo en haar huis, het beroemde Casa Azul, nabootsen.
 
Isabelle de Borchgrave is beslist een kunstenares van haar tijd, eigentijds, maar zonder te vergeten eer te bewijzen aan haar roemrijke ouderen.
 
Ja, we hebben groot talent in België, maar we vergeten of onderschatten het te vaak. Laten we daar lering uit trekken!
 
Om meer te weten te komen over Isabelle de Borchgrave en haar papieren talent, ga naar de laatste lobby op pagina 50.
 
In de tussentijd, onthoud dat in "steen-papier-schaar", papier bijna altijd wint...