Gepubliceerd op 17 september 2023

nOk, noten herontdekken

Door Shana Devleschoudere
Deel op Delen op Linkedin

Hortense de Castries, de kleindochter van walnotentelers, creëerde het merk nOk om de familietraditie voort te zetten en tegelijkertijd de activiteiten van het landgoed te stimuleren.

Hortense groeide op tussen de walnotenbomen in de Franse Anjou en heeft een passie voor het telen van walnoten. "Mijn grootvader had een landgoed van 20 hectare. Ik ben heel blij dat ik mijn steentje kan bijdragen aan de familiegeschiedenis. Het is heel intensief, want ik ontwikkel alles zelf, maar het is spannend."

Iets meer dan twee jaar geleden lanceerde ze het merk noK om zoveel mogelijk mensen walnoten en hun smaken te laten ontdekken. Ze biedt ze vers, gedroogd, in pitten of in de vorm van olie aan. "Ik zougraag zien dat walnoten weer de plaats krijgen die ze verdienen in onze kasten. Haar boek Walnoten, 101 recepten, vier seizoenen komt in oktober uit (Éd. Racine) met veel zoete en hartige ideeën, inclusief een paar drankjes."Je kunt meer doen met noten dan ze alleen maar in een salade gooien". In het najaar komt Hortense, die al samenwerkt met Eugène, de Tero-groep en de Brusselse bakkerij Khobz, met chocoladepitten. "Er zijn nogzoveel ideeën te ontwikkelen. Walnoten zijn uitstekend voor de gezondheid en passen bij veel voedingsmiddelen.

 

Artikel geschreven door Florence Thibaut, gepubliceerd op Eventail.be. Lees andere artikels over gastronomie, de gotha, erfgoed, mode, interieur, kunst en cultuur en ondernemerschap op www.eventail.be.