Als het om beleggen gaat, is advies altijd welkom. Maar het moet wel van de juiste bronnen komen. Met dit in gedachten hebben sommige bedrijven er hun specialiteit van gemaakt.
“Adviseurs betalen niet “. Het is een bekend gezegde en hoewel het vaak waar is, zijn er beslissingen die het verdienen om vooraf advies van specialisten in te winnen. Vooral als het om je vermogen gaat. Dan is het natuurlijk aan de belegger om dat advies al dan niet op te volgen. Sommige slimme mensen doen alsof ze experts zijn… zonder dat ze daar echt de vaardigheden voor hebben. Gelukkig zijn er een aantal gerenommeerde bedrijven die de norm zetten voor betrouwbaarheid. Zo ook Square Management, dat we deze week aan u voorstellen.
De adviesgroep Square Management is gespecialiseerd in de financiële sector, voornamelijk het bank- en verzekeringswezen, en biedt expertise op niet minder dan negen gebieden! Zonder al te veel in detail te treden, is het toch de moeite waard om deze gebieden te noemen om een idee te krijgen van de breedte van de vaardigheden. Hier zijn ze: Data, Digitaal & Marketing, Innovatie, Organisatie & Efficiëntie, Mensen & Verandering, Regelgeving & Compliance, Risico & Financiën, Supply Chance en het onvermijdelijke… Duurzaamheid.
De duizend (!) zorgvuldig geselecteerde consultants die voor Square Management werken, kunnen een echt globale visie bieden op het vlak van bedrijfsadvies. Een kort gesprek met de CEO in België en Managing Partner, Brice Boland, was op zijn plaats.
Laten we beginnen met een korte flashback. Tot voor kort heette het bedrijf Initio in België en Luxemburg. Pas begin 2023 kreeg het zijn huidige naam.“Het is gewoon een kwestie van de naam, Initio was in zekere zin internationaal het merk Square Management”, legt Brice Boland uit. “In feite maakten we al een aantal jaren deel uit van de groep, met zijn verschillende praktijken. De naam is gewoon een kwestie van imago en referentie. Het laat zien dat we een ‘geheel’ vormen, ook al zijn er subtiliteiten en affiniteiten afhankelijk van het land. Onze positionering is identiek, maar met verschillende specificiteiten van Parijs tot Brussel of Luxemburg.
Het bedrijf is inderdaad 15 jaar geleden in Parijs opgericht. In 2008, wel te verstaan. Maar wat is dat ‘alles ‘ waar Brice Boland het over heeft? Wij zijn een adviesbureau gespecialiseerd in financiën, bankieren en verzekeren, dat onze klanten ondersteuning en oplossingen biedt voor al hun activiteiten en sectorstrategieën. Square Management in zijn geheel stelt een duizendtal mensen tewerk, waarvan een honderdtal in Brussel. Toen ik aankwam, een kleine acht jaar geleden, waren we met een twintigtal in België en 400 op groepsniveau. We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe specialisten in de banksector of experts in specifieke domeinen, met veeleisende en strikte profielen. Al vijf jaar op rij zijn we bekroond met de titel ‘Trends Gazelle’ voor het snelst groeiende bedrijf in ons land. We groeien dus al jaren gestaag “. En het bedrijf heeft zich tot doel gesteld om tegen 2027 de Europese leider in zijn sector te worden.
Zoals je ziet richt een bedrijf als Square Management zich in de eerste plaats, en bijna uitsluitend, op grote bedrijven. Nieuwsgierigheid heeft ons ertoe aangezet om uit te zoeken wie de klanten van Brice Boland en zijn leger van experts zijn.“We houden ons bezig met alles wat te maken heeft met financiële dienstverlening en zijn aanwezig bij 90% van de banken en verzekeringsmaatschappijen in ons land,” onthult onze contactpersoon.“Om een voorbeeld te noemen: een leasemaatschappij van een grote Franse bankgroep heeft net een Nederlands bedrijf in dezelfde sector voor enkele miljarden euro’s overgenomen. Leasing betekent krediet en krediet betekent financiering. Daarom hebben we tot het einde van het jaar de opdracht gekregen om een deel van de integratie en herstructurering die bij zo’n deal komen kijken, in goede banen te leiden. Toen twee aanvankelijk zeer verschillende spelers, private bank Degroof en vermogensbeheerspecialist Petercam, een paar jaar geleden besloten te fuseren, hebben we hen ook ondersteund in hun alliantieproces. In feite werken we vandaag de dag nog steeds met hen samen.
Zoals gebruikelijk is het volledige interview met Brice Boland, een gepassioneerd en toegewijd man, te vinden in de magazineversie van LOBBY of HIER, op pagina 68.
Nu we het toch over advies hebben, hier is het beste advies dat mijn overleden vader me ooit gaf: “Met de tijd wordt alles beter”. En inderdaad, met de jaren, en dus ervaring, ben ik gaan beseffen dat het vaak, zo niet altijd, werkt. Hoewel het advies nog steeds goed is, is met onze nieuwe communicatiemiddelen het begrip tijd veranderd… Maar dat is een ander verhaal.