De Emira 2.0 combineert de prestaties van een raceauto met het comfort van een GT wegauto. Net zo magnetisch als elke Lotus is het een sensatie om te zien hoe hij wordt gebouwd in het fabrieksmuseum.
Rond Hethel, tussen de heggen die typerend zijn voor het platteland van Norfolk, verrijzen nieuwe gebouwen tussen oude hangars. De verbeelding roept beelden op van Spitfires en Hurricanes, RAF jachtvliegtuigen met ronkende motoren bij het opstijgen, klaar om de Battle of Britain te winnen. Deze fabriek, die na de oorlog werd aangepast door de briljante ingenieur Colin Chapman en zijn vrouw Hazel, produceerde ook andere soorten racewagens. Hier werden de Lotus weg- en raceauto’s geboren. Auto’s die zeven F1-titels voor constructeurs en zes coureurstitels hebben gewonnen: twee voor Jim Clark, één voor Graham Hill, Rindt, Fittipaldi en Andretti. Allemaal zullen ze voor altijd een plekje hebben in de harten van liefhebbers, net als Mansell, Senna en vele anderen die volgden. Herinneringen aan deze tijdperken worden bewaard in het Lotus Classic gebouw. Auto’s en trofeeën, helmen en overalls worden tentoongesteld boven de werkplaats van het museum, waar historische modellen in de watten worden gelegd.
Deze ‘charme van de technologie ‘ wordt voortgezet door de nieuwe Emira 2.0 First Edition, die met zijn 2,0-liter viercilinder turbomotor van AMG met 365 pk de laatste niet-geëlektrificeerde Lotus is. Het is een ontroerende ervaring om te zien hoe hij wordt gebouwd. Je ziet de assemblage van een extreem robuuste centrale cel, een motor achterin, een dragende transmissie, ophanging en geavanceerde aerodynamica, die allemaal veel plezier beloven.
Deze supercar met 290 km/u heeft eindelijk zijn gestroomlijnde, elegante carrosserie aangetrokken en is klaar voor het circuit ernaast. Het circuit dat wordt gevormd door de twee voormalige landingsbanen van een militair vliegveld is perfect omhet DNA van hetmerk uit te buiten: wegligging, wendbaarheid en remmen. De pret is compleet, want de Emira 2.0 is gemakkelijk en instinctief te besturen door de combinatie van chassis, stuurinrichting, ophanging en aerodynamica, die de auto steeds meer in de grond drukken naarmate de snelheid toeneemt.
De Emira is een heerlijk geraffineerde auto (vooral in de First Edition, geprijsd voor ongeveer 98.000 euro), maar voelt zich natuurlijk net zo thuis op de weg, waar je het comfort van het interieur, het infotainmentsysteem en de elektrische en verwarmde stoelen, die het dagelijks gebruik vergemakkelijken, kunt waarderen. Hij heeft ook een magnetisch effect op voorbijgangers. Hij trekt bewonderende blikken, wat bevestigt dat Lotus nog steeds erg geliefd is bij liefhebbers.