Zoals we vorige week al zagen, kunnen kunstliefhebbers hun hart ophalen aan de Belgische kust en in het bijzonder in… Knokke-Le-Zoute! Na onze focus op galeriehouder Guy Pieters, wiens vrouw Linda en ik erop moeten wijzen dat hij een Stichting heeft opgezet in plaats van een galerie in Saint-Tropez, kijken we deze week naar een ander facet van de artistieke gisting in deze hotspot aan de Noordzee.
Zoals alle kringen heeft de kunstwereld zijn eigen codes, zijn eigen taal, zijn eigen interne termen die alleen ingewijden meteen kunnen begrijpen en doorgronden. Maar, om een beroemde reclame te parafraseren: “Dat was vroeger”. De naam Artcurial is niet langer onbekend bij het grote publiek in de kunstwereld. En, zoals zo vaak het geval is, hoewel de naam misschien bekend is, is het niet precies duidelijk waar we het hier over hebben.
Artcurial is een Frans veilinghuis voor kunstwerken en verzamelobjecten. Het hoofdkantoor is gevestigd in een privé herenhuis op de Champs-Elysées rotonde in Parijs. Wat nog meer?
De groep heeft een verkoopvolume van bijna €200 miljoen. Tot de aandeelhouders behoren de Dassault Group en de familie Pastor uit Monaco. Het is geen understatement om te zeggen dat we ons op het zeer gewilde gebied van luxe en prestige bevinden!
Sinds 2012 heeft het bedrijf een Belgisch kantoor, gevestigd in een prachtig herenhuis aan de Franklin Rooseveltlaan (in Elsene). Als tussenpersoon voor Belgische kopers en verkopers organiseert Artcurial Belgium tal van taxatiedagen, zowel in de hoofdstad als in Vlaanderen. En, zoals je kunt zien, in het bijzonder in Knokke-Le-Zoute. Het evenement vindt plaats in de zeer chique Royal Zoute Golf Club. Onze Parijse experts staan klaar om verzamelaars en kunstliefhebbers te voorzien van gratis, eenmalige expertises.
Maar Artcurial is al lang fan van het Zoute en is, net als velen van ons, een regelmatige bezoeker geworden. We moeten eerlijk zijn en toegeven dat het publiek van het Zoute perfect overeenkomt met de zakelijke doelstelling van het Parijse veilinghuis. Om zijn klanten in de watten te leggen, organiseert het Belgische kantoor ook conferenties, voorbezichtigingstentoonstellingen van de verkopen die in Parijs zullen volgen en culturele evenementen.
Artcurial Belgium gaat ook partnerschappen aan met lokale spelers. Maar dat is nog niet alles: het organiseert ook zijn jaarlijkse Artcurial Golf Cup, opnieuw op de Royal Zoute Golf Club (waar anders?). En het is al lang een actieve supporter van de vereniging LES AMIS DU ZOUTE. Deze vruchtbare en vriendschappelijke relatie bereikte een hoogtepunt tijdens Covid met een tentoonstelling en verkoop van hedendaagse werken van onder andere Alechinsky, Tony Cragg, Yves Klein, Sam Francis en Jean Degottex…
Artcurial is nu een belangrijke speler op de Belgische markt. In 10 jaar tijd heeft het Parijse veilinghuis ons Koninkrijk veroverd. Twee recordverkopen illustreren dit: Hergé’s originele ontwerp voor de cover van De Blauwe Lotus, die €3,2 miljoen opbracht. En de originele zwart-wit tekening voor de cover van Kuifje in Amerika, verkocht voor €2,1m. Hergé is dus nog steeds een grote verkoper en Kuifje-fans zijn meer dan ooit bereid om veel geld te betalen. Maar maak je geen zorgen, als je meer geld hebt, vind je op www.artcurial.comzeker wat je zoekt .
Om meer te weten te komen over dit adellijke huis en zijn invloed op de plaatselijke kust, ga je naar de Zomer Zoute Krant.
Wist je ondertussen dat Jean-Michel Filleul een van de grootste Kuifjesspecialisten van België is, zozeer zelfs dat hij verschillende winkels heeft geopend, met name in Waterloo en Knokke? Samen met zijn vrouw Ornella hebben ze van hun passie voor Kuifje hun beroep gemaakt. En dat is maar goed ook!