Er is ruimte genoeg. Laten we er het beste van maken!

Er is ruimte genoeg. Laten we er het beste van maken!

Zoals jullie inmiddels weten, verschijnt het nieuwe nummer van LOBBY op 13 september.Financiën, investeringen en vermogen “. Een samenbindend onderwerp natuurlijk. Wie is er immers niet geïnteresseerd in ten minste een van deze drie termen?
Een van de gebieden die hand in hand gaan met investeren is krediet. Dit is het verstrekken van geld in de vorm van een lening, verstrekt door een crediteur aan een debiteur. Of het nu gaat om leningen op korte, middellange of lange termijn, banken zijn over het algemeen de belangrijkste kredietverstrekkers. Zowel aan particulieren als aan bedrijven. Maar dat wist je al! De reden dat we deze nieuwsbrief aan krediet wijden, is om je kennis te laten maken met een heel bijzonder bedrijf.
Het gaat om Alpha Credit. Verwar het niet met de gelijknamige dochteronderneming van BNP Paribas Fortis.
Alpha Credit is een Zwitsers bedrijf dat investeerders de kans biedt om de behoefte aan werkkapitaal voor bedrijven te financieren, met een aantrekkelijk rendement en een minimum aan risico. Een droom die uitkomt! En het is een groot succes bij onze Zwitserse vrienden. Het is een succesverhaal dat het bedrijf graag wil uitbreiden in de Benelux. Marc de Hennin, een Belgische business manager en partner in het in Genève gevestigde bedrijf, begint met het uitleggen van het bestaansrecht van een bedrijf als Alpha Credit: “De grote banken hebben veel gefinancierd en doen dat nog steeds. Maar na de bankencrisis en de hervormingen/reguleringen opgelegd door de Basel III en IV akkoorden, werd het moeilijker en duurder voor hen. Ze kozen ervoor om een hele reeks financiële producten die ze hadden aangeboden op te geven en zich te concentreren op de grootste en belangrijkste spelers, ten koste van met name het MKB, waarmee ze in sommige gevallen al tientallen jaren zaken deden. Dit opende de deur voor organisaties zoals de onze. En er is ruimte genoeg! Er wordt geschat dat banken vroeger 9 of 10 biljoen dollar financierden, terwijl de huidige particuliere markt rond de 10 miljard ligt. Dus de vraag is er. Er is veel vraag naar ons.
Maar wat doet Alpha Credit precies dat een traditionele bank niet (meer) zou doen? Het werkingsprincipe is, zoals hierboven beschreven, het dekken van de behoefte aan werkkapitaal van bedrijven, zowel leveranciers als klanten, om de cashflow te optimaliseren en de groei te versnellen. Meestal financieren ze goederentransacties tussen een leverancier en een afnemer. Alpha Credit kan ook – en dit is in bepaalde extreme gevallen bijna essentieel voor bedrijven – de leveranciersfactuur betalen van een koper met een tekort aan werkkapitaal of een cashflowprobleem. Of zelfs een korting krijgen, dankzij snelle betaling, en in onderling overleg de termijn voor terugbetaling van het bedrag vastleggen, plus rente natuurlijk… Ja, niets is hier gratis. En dat is logisch. Maar Alpha Credit neemt voorzorgsmaatregelen: “We werken met gerenommeerde bedrijven die goed gevestigd zijn en sterke bankkredietlijnen hebben. Ik wil daaraan toevoegen dat we nooit 100% van de waarde van de goederen financieren”. Marc de Hennin vervolgt.
Alpha Credit is nu aanwezig op de Engelse, Duitse, Nederlandse, Franse en, tot op zekere hoogte, Amerikaanse markt. Hoe zit het hier ? Het klopt dat we nog steeds weinig contacten hebben in België, ook al is ons bedrijfsmodel waarschijnlijk interessant voor zowel kredietnemers als investeerders daar. Paradoxaal genoeg heb ik nog nooit in mijn eigen land gewerkt. Een beetje verder uitbreiden in de Benelux, misschien via LOBBY. Waarom niet? Dat is een van onze doelstellingen. Ik plan zelfs een ontmoeting met Cockerill in september. Ik ben ervan overtuigd dat het in ons beider belang zou zijn,” besluit Marc de Hennin vol hoop en met een vastberaden blik op de toekomst.
Als je meer wilt weten over Alpha Credit en zijn originele financieringsformule, koop dan vanaf 13 september de nieuwe LOBBY.
Weet u ondertussen waar het woord ‘bank’ vandaan komt? Het lijkt erop dat de oorsprong van het woord afkomstig is van het Italiaanse ‘banca’ (in feite ’toonbank’). De eerste Lombardische bankiers in Noord-Italië deden hun werk in open ruimtes en zaten… op banken. Dus, zoals het oude gezegde luidt: alles is verklaarbaar!
1653 1180 High Level Communications

Abonnez-vous !

Abonnez-vous à l’un de nos magazines ou à l’une de nos newsletters.

Zoek naar een artikel
Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie opslaan van specifieke diensten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring van onze website en de diensten die wij kunnen aanbieden.

Door verder te surfen op deze site aanvaardt u het gebruik van cookies. Deze zorgen voor de goede werking van onze diensten.