Deze zomer organiseert Compagnie Het Zoute, waarvan Joris Vrielynck gedelegeerd bestuurder is, de tweede editie van het Zoute Beach Flower Festival, een viering van het emblematische crêpepapierbloemenerfgoed van Knokke.
Geavanceerd wetenschappelijk onderzoek toont aan dat bloemen een directe invloed hebben op onze emoties en een onmiddellijke impact hebben op ons goede humeur! Zou dit de reden kunnen zijn waarom Knokke-Heist de vrolijke badplaats blijft die bezoekers betovert en diegenen die hier wonen tot rust brengt? Want laten we eerlijk zijn, bloemen zijn hier overal. In de bloemperken, in de tuinen, op de velden, in de ramen, maar ook in de namen van de villa’s, waardoor ze nog charmanter worden. Zodra het mooi weer wordt, is het strand bezaaid met crêpebloemenwinkels, de een nog kleurrijker dan de ander. In het Zwin betoveren de violette bloemen van de lamsoor, die in volle bloei staan van juli tot september, jong en oud, die verbaasd terugkomen. En in het voorjaar zijn het de klaprozen die de weiden tot leven brengen met hun onmiskenbare rood. Dankzij de bloemen wordt elke wandeling, elke beweging, elk uitzicht hier een lust voor het oog. Het is een mooi plaatje geïnspireerd door het impressionisme, waardoor dit een van de meest esthetische badplaatsen van het land is.
Over bloemen gesproken, er is er één waar we niet zonder kunnen… en dat is de papieren bloem. Een groen stokje, een beetje crêpepapier, een paar vouwen en… dat is het! Maar daar houdt de traditie niet op. Het is gebruikelijk dat kinderen bloemen van elkaar kopen, met als doel de mooiste bloemenpracht te maken. En niet vergeten! – Er wordt maar één valuta geaccepteerd: het mes. Het is natuurlijk geen keukengereedschap, maar een schelp met een langwerpige, symmetrische vorm.
In overeenstemming met de lange tradities van de badplaats organiseert Compagnie Het Zoute op zaterdag 17 augustus een grote crêpepapierbloemenwedstrijd onder de naam Zoute Beach Flower Festival. Het zet de toon… en de kleur! Zo presenteert het bedrijf het: “Met het Zoute Beach Flower Festival brengt Compagnie Het Zoute een ode aan de emblematische strandbloem. De strandbloem siert al meer dan honderd jaar de Belgische kustlijn tijdens de zomermaanden en sindsdien haasten kinderen zich langs de kust om hun favoriete strandbloem te bemachtigen in ruil voor een handvol schelpen”. Joris Vrielynck, Managing Director van Compagnie Het Zoute voegt hieraan toe: “Als projectontwikkelaar met diepe wortels in Knokke-Heist kennen wij de rijke traditie van de papieren bloemen als geen ander. Daarom willen we die graag in ere houden. Al meer dan een eeuw kleuren deze bloemen de kustlijn tijdens de zomermaanden. Sinds onze oprichting hebben we talrijke initiatieven genomen om de badplaats nog aantrekkelijker te maken, en vrije tijd en ontspanning hebben altijd deel uitgemaakt van onze ontwikkelingsvisie “. Het is de moeite waard om toe te voegen dat hier de creativiteit van jongeren wordt aangemoedigd, waarbij de “bloemenbusiness ” slechts een voorwendsel is om deze uit te breiden.
Zo werkt het: koop het ticket voor je team online. Elk team, bestaande uit twee kinderen en een volwassene, kan hun eigen ‘winkel ‘ boeken voor slechts €30. Voor dit bedrag ontvang je een doe-het-zelf-starterskit gevuld met gekleurd papier en alles wat je nodig hebt om prachtige bloemen te maken. Dit startpakket kan je na inschrijving afhalen in de dienst toerisme Knokke-Heist.
Voor meer informatie over deze ongewone wedstrijd, zie ZOUTE PAPER magazine (www.zoutepaper.be) hier.
Tot slot was er één man die bijzonder dol was op bloemen: Léopold Lippens. Zo veel zelfs dat hij er duizenden plantte in het veld voor zijn huis aan de Zoutelaan. Hij deed zoveel dat, toen hij stierf, tientallen voorbijgangers hun respect kwamen betuigen door bloemen te planten op zijn oprit… gemaakt van crêpepapier!