HELLO MATE!
Lynk & Co is opgericht om mobiliteitsoplossingen te bieden voor de ‘connected’ generatie. Ze maken echt, echt goede auto’s (het soort dat alle functies heeft die je wilt zonder dat je erom hoeft te vragen), maar ze bieden ook een nieuwe manier om die auto’s te gebruiken. Hun op lidmaatschap gebaseerde aanpak maakt rondrijden eenvoudig. Leden kunnen op flexibele maandelijkse basis toegang krijgen tot een auto en deze delen met vrienden, familie en de Lynk & Co-community.
Hoe werkt het?
Het concept is eenvoudig: het is als een Netflix- of Spotify-abonnement. Je betaalt €500/maand voor je abonnement en dan kun je ermee doen wat je wilt! Deel je ‘account’ met een vriend, een familielid… Onderverhuur het, probeer zelfs een beetje winst te maken… Mobiliteit gaat eindelijk over vrijheid, het soort vrijheid dat we hebben gemist.
Hoe zit het met de auto?
Natuurlijk is niemand geïnteresseerd in een Netflix-abonnement om naar… slechte films te kijken. Of zelfs een Spotify-account om naar muziek te luisteren…… nou ja, we begrijpen elkaar. Hoe ziet deze auto eruit?
Dus… Niet slecht, hè? En wat meer is, er wordt gezegd dat het houdt…
En dat het meer dan ooit verbonden is… met jouw verwachtingen!
Een toegewijd bedrijf
“Aanzetten tot verandering: significant onderzoek naar gendergelijkheid en empowerment in de auto-industrie”, Lynk & Co.
Het mobiliteitsbedrijf Lynk & Co heeft de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de industrie aan het licht gebracht en doet een krachtige toezegging. De auto-industrie is een dinosaurus. Ze bestaat al meer dan 100 jaar en past zich niet snel genoeg aan aan de veranderingen in de maatschappij.
Een nieuw onderzoek dat mede is ondertekend door het wereldwijde mobiliteitsbedrijf Lynk & Co en het markt- en opinieonderzoeksinstituut Statista heeft de man-vrouwverhouding van enkele van ’s werelds grootste autofabrikanten geanalyseerd. Het onderzoek onthult grote ongelijkheden binnen de industrie. Gemiddeld maken vrouwen 15% uit van het personeelsbestand van autobedrijven, variërend van 2% tot 30%.
Als antwoord op deze alarmerende uitdaging streeft Lynk & Co naar een perfect genderevenwicht in haar personeelsbestand tegen eind 2021 en in managementposities tegen eind 2023.
Hoewel Lynk & Co zichzelf omschrijft als een mobiliteitsmerk, behoort het in veel opzichten nog steeds tot de auto-industrie. Lynk & Co werd gelanceerd als alternatief voor de traditionele automerken en wil zich inzetten voor een eerlijkere, progressievere en duurzamere samenleving. Natuurlijk moeten onze verschillende teams hun winstgevendheid verhogen. Maar het belangrijkste is ook om de eerlijkste beslissingen en acties te promoten. Veel getalenteerde mensen worden nog steeds uitgesloten en gediscrimineerd op basis van factoren zoals geslacht.
“Te lang hebben de poortwachters van de auto-industrie vrouwen uitgesloten, en vrijwel iedereen behalve mannen met een lichte huid. Lynk & Co wil daar verandering in brengen. Hoe kunnen we oplossingen creëren die voor iedereen werken, als niet iedereen meedoet?” – Alain Visser, CEO van Lynk & Co
Over het algemeen is Lynk & Co goed gepositioneerd in vergelijking met anderen in de sector… maar de lat ligt erg laag. Lynk & Co heeft momenteel een ratio die 3 keer hoger ligt dan het sectorgemiddelde (15%), met 45% vrouwen in het personeelsbestand. De cijfers in de sector zijn ook teleurstellend als het gaat om vrouwen in het management, met gemiddeld 11% vrouwen in managementteams en 18% in raden van bestuur. Bij Lynk & Co bestaat 33% van de managementteams uit vrouwen en is er een gelijke verdeling in de raad van bestuur.
Bovendien hebben recente onderzoeken aangetoond dat bedrijven met meer vrouwen in het personeelsbestand betere financiële resultaten1 en meer samenwerking en innovatie genereren,2 wat bewijst dat gelijkheid een krachtige motor is om een bedrijf vooruit te helpen als het wordt aangemoedigd en gebruikt.
“Gelijkheid op de werkvloer zou niet alleen een doel moeten zijn, we hebben ontdekt dat het absoluut cruciaal is voor de groei en productiviteit van een bedrijf. Als mensen worden tegengehouden, zullen we als branche nooit vooruitkomen. We hebben vandaag enkele zeer trieste statistieken onthuld en we zijn niet perfect. Daarom hebben we onszelf een ambitieuze en gedurfde verplichting opgelegd om tegen het einde van 2023 volledige pariteit tussen mannen en vrouwen te hebben in al ons personeelsbestand.” – Telma Negreiros, VP PR en Communicatie
Lynk & Co heeft onmiddellijk actie ondernomen om een langetermijnstrategie te ontwikkelen om gendergelijkheid en diversiteit binnen het bedrijf verder te verbeteren.
De Antwerpse club
Lynk & Co heeft weer een nieuwe club aangekondigd. Deze keer in Antwerpen. Op zoek naar een nieuwe plek om rond te hangen deze zomer? Goed nieuws: we hebben precies wat je zoekt, in Antwerpen. We zijn verheugd om de opening van een nieuwe Europese locatie aan te kondigen: Le Club d’Anvers in de Drukkerijstraat 20-22. En maak je geen zorgen… Het is al open voor het publiek. Het enige wat nog moet gebeuren, zoals ze zeggen!
Clubs zijn meer dan alleen maar plekken om auto’s te bewonderen (hoewel je altijd wel ergens een 01 verstopt kunt vinden). Ze zijn een antwoord op de traditionele autohandel. Leden en het publiek kunnen langskomen in de Club om geselecteerde producten van onze favoriete partnermerken te ontdekken, vrienden te ontmoeten, evenementen bij te wonen en te ontspannen in de Club lounges.
Elke Club is ontworpen om een unieke ervaring te bieden: de wereld van Lynk & Co, maar dan specifiek aangepast aan de gebouwen en buurten. De ruimte van de Antwerpse Club is een voormalige garage, met industriële accenten en sporen van de oorspronkelijke parkeerplaatsen die nog zichtbaar zijn op de betonnen vloer. In het ontwerp zijn de bestaande materialen van het gebouw verwerkt, met als doel zoveel mogelijk te hergebruiken en afval te verminderen – een aanpak die aansluit bij de groene merken die in de Club zullen worden gevoerd en Lynk & Co’s visie op duurzaamheid.
“Onze Antwerpse locatie is echt belangrijk voor Lynk & Co – en dat zeg ik niet alleen omdat Antwerpen mijn thuisstad is. Net als bij onze andere twee clubs hebben we geprobeerd een locatie te creëren die de geest van Lynk & Co belichaamt en tegelijkertijd een gastvrij trefpunt is voor onze leden en onze gemeenschap”, legt Alain Visser, CEO van Lynk & Co, uit.
De Antwerp Club wordt onze eerste in België en de locatie aan de Drukkerijstraat 20-22 is zorgvuldig gekozen. De Club bevindt zich tegenover het Modemuseum en op loopafstand van het Kathedraalplein. We bevinden ons ook in goed gezelschap, omringd door een aantal mode-, kunst- en designmerken.
De Antwerpse Club opent deze zomer haar deuren en wordt onze vierde Europese vestiging, na de Amsterdam Club (opening in oktober 2020), de Gothenburg Club (opening in januari 2021) en de Berlin Club (opening in de zomer van 2021).