Dankzij het waardevolle advies van Betweenpros, de website die werd gecreëerd door Marino Keroulis, een van de sprekers op het laatste LOBBY IMMO-forum, zijn de glas-in-loodramen van het voormalige Italiaanse consulaat in Bergen bewaard gebleven tijdens de renovatie.
Deze week gaan we verder met het verkennen van het thema van het al dan niet harmonieuze huwelijk tussen oud en nieuw in de vastgoedsector. En dat doen we door het prisma van steeds indrukwekkendere technische en technologische innovaties. En wie kan er beter met ons over dit fascinerende onderwerp praten dan een bedrijfseigenaar die er elke dag mee te maken heeft …
Het bedrijf is Betweenpros. Zoals de oprichter Marino Keroulis uitlegt: “Betweenpros is een soort Immoweb, gespecialiseerd in en gewijd aan professioneel, investerings- en off-market vastgoed, gekoppeld aan een professioneel sociaal netwerk rond de vastgoedsector”. Kortom: professioneel werk, voor professionals! Maar Betweenpros is er niet zomaar gekomen. Er is hard gewerkt om het project volwassen te maken: “In 2020 lanceerden we een eerste versie van de site, die voorlopig en gratis was, en sindsdien hebben we de tijd genomen om de site te verfijnen,” vervolgt Marino Keroulis. “We hebben vooral geluisterd naar onze gebruikers, die nu 1.100 zijn, 30% meer dan vorig jaar rond deze tijd. Dit bewijst dat er veel interesse is, ondanks het feit dat we vrijwel geen promotie hebben gemaakt, terwijl we wachten tot de definitieve formule is uitgewerkt”. Keroulis voegt eraan toe: “Deze keer zijn we klaar om de nieuwe landingspagina te lanceren en maandabonnementen te verkopen voor €59, met onbeperkt gebruik. Dat komt neer op minder dan twee euro per dag… Als je bedenkt wat zelfs een kleine advertentie of reclame elders kost…”. Ja, het is een treffende vergelijking…
Het lijkt duidelijk: Betweenpros gaat een nieuw tijdperk in. Onze man legt uit: “De vaste klanten die ik heb geënquêteerd over de mogelijkheden van de site op het gebied van kansen, uitwisselingen en het optimaliseren van een woning, hebben me allemaal verteld dat ze klaar zijn om de sprong te wagen en mee te doen. We zijn allemaal professionals die zaken willen doen, ze zijn overboekt en wij besparen hen tijd. De site is ontworpen met dit in gedachten. De toegang blijft gratis voor iedereen die gewoon op zoek is naar informatie of een beoordeling, zolang ze maar een profiel aanmaken zodat we weten met wie we te maken hebben”.
Het bedrijf waar we het vandaag over hebben is dus in meerdere opzichten interessant. Temeer omdat het perfect aansluit bij het thema van het LOBBY magazine van dit seizoen: “Zelfs in mijn ‘oude leven’ zag ik vaak oude deuren, prachtige glas-in-loodramen en betegelde wastafels die werden weggegooid in prachtige gebouwen die een grote verbouwing ondergingen. Dat brak mijn hart,” zegt Marino Keroulis. “Waar mogelijk verwees ik mensen door naar een bedrijf dat ze kon renoveren en doorverkopen. Op ons platform kan iedereen die zich afvraagt wat hij met een gebouw moet doen, informatie krijgen van professionals om uit te zoeken hoe hij het beste kan handelen of een samenwerking kan vinden. Dit is vooral waar gezien het huidige stedenbouwkundige beleid, dat renovatie stimuleert in plaats van sloop en herbouw. Zo kocht een abonnee van Betweenpros een gebouw van 4.000 m² om vervolgens te horen te krijgen dat hij het niet kon slopen, waardoor alles verandert. Dit dwingt ons om creatief te zijn en de rol van de architect is belangrijker dan ooit. In Vlaanderen is er al een ‘betonstop’, wat betekent dat je niet nieuw mag bouwen op een reeds bezette site, tenzij je niet anders kan, want je moet ook een evenwicht bewaren. Ik maak me zorgen over wat we onze kinderen nalaten en ik weet dat onroerend goed een grote ecologische voetafdruk heeft, maar als ik volksvertegenwoordigers hoor zeggen dat we in 2030 in Brussel geen zogenaamde‘ energieflats‘ meer mogen verhuren, ook al gaat het om 70 of 80% van de gebouwen in de hoofdstad, danhebben we het overeen utopie. Het is zo’n gemakkelijke politieke uitweg, paniek zaaien door de realiteit op het terrein te ontkennen. Wie gaat dit allemaal kunnen renoveren, wat gaat er gebeuren met al deze mensen en deze gebouwen?”
Zoals je kunt zien, is Marino Keroulis gepassioneerd… en al meer dan twintig jaar een vernieuwer in zijn vakgebied. Dat voel je als je naar hem luistert en leest wat hij te zeggen heeft. De rest van zijn altijd interessante en relevante analyses vind je HIER in de LOBBY IMMO special .
Als de wegen van de Heer ondoorgrondelijk zijn, dan zijn de wegen van vastgoed net zo ondoorgrondelijk. Het grappige verhaal is dat het idee voor Betweenpros ontstond toen ik deel uitmaakte van het team van Stone Invest Fund (een vastgoedfonds) dat probeerde Hôtel Empain (rue du Congrès) te verkopen. We mochten niet adverteren, dus het moest natuurlijk off-market blijven”, legt Marino Keroulis uit, “Ik zei toen al tegen mezelf: ‘het is jammer dat we geen gespecialiseerd netwerk hebben voor dit soort vastgoed’…”. Meer dan 10 jaar later was Betweenpros geboren. En Hôtel Empain werd door het team van Marino Keroulis verkocht aan de Emir van Qatar. Nogal een verhaal, niet?