Onderweg… alweer!

Onderweg… alweer!


Tot 1935 moest je vanuit Maldegem via Brugge naar de kust reizen, maar sindsdien is er veel veranderd. En naarmate de vooruitgang voortschrijdt, verandert er steeds meer.


De N49, een nieuwe tweebaansweg, werd in 1935 geopend en tot in de jaren 1970 bleef het verkeer beperkt. Als bewijs hiervan stond in 1958 nog in een advertentie voor de wereldtentoonstelling dat Knokke vanuit Brussel met de auto in een uur te bereiken was! Sindsdien, en ondanks het feit dat de rijbaan later werd opgedeeld in twee rijstroken, is het verkeer niet meer vrij. Verschillende kruispunten met of zonder verkeerslichten vertragen het verkeer, en het verkeer komt er gevaarlijk samen en confronteert auto’s, landbouwvoertuigen en fietsers. Bovendien zijn de twee bestaande bruggen over het Leopoldkanaal en het Schipdonkkanaal, op de grens tussen Maldegem en Damme, ongeschikt voor uitzonderlijke ladingen en militair transport, dat tussen de twee havens altijd een omweg moet maken via Brugge, dwars door verschillende woonwijken. Vandaar de aan de gang zijnde omvorming van de N49 tot autosnelweg, zodat de samengevoegde havens van Antwerpen en Zeebrugge vlot bereikbaar worden. Tegelijkertijd wordt boven en onder de N49 een aangepaste infrastructuur gebouwd voor lokaal verkeer, waardoor alle kruispunten verdwijnen. Hier zijn enkele details over deze grote werken, waarover je je ongetwijfeld zult verbazen als je in het weekend in de file staat!

Er worden nieuwe bruggen gebouwd tussen Damme en Maldegem om het probleem van “uitzonderlijk” verkeer aan te pakken.
gebouwd worden.


De eerste fase van de werken begon in augustus 2023 met de ombouw tussen het Leopoldkanaal en het volgende verkeersknooppunt vanuit Antwerpen, met de verlenging tot aan het kanaal van de bestaande parallelweg voor lokaal verkeer, die al langs de N49 loopt tussen Lapscheure en dit knooppunt, en de aanleg van een tunnel onder de weg voor fietsers en auto’s. Deze eerste fase moet in augustus van dit jaar klaar zijn.


De tweede fase, die in september 2024 begon en in de zomer van 2026 klaar moet zijn, beslaat het gedeelte tussen het tuincentrum Bomberna en de kanalen. Ook wordt de tweebaansweg omgebouwd tot snelweg en wordt er een parallelweg aangelegd voor landbouwkonvooien en plaatselijk verkeer. Er worden drie nieuwe bruggen gebouwd, waarvan de eerste twee de bestaande bruggen vervangen en een derde de ventweg bedient. Ze worden ongeveer drie meter hoger dan de bestaande bruggen om het jaagpad en de fietspaden langs de noordoever van de kanalen te kunnen verlengen en verbeteren. Een ecotunnel onder de nieuwe snelweg moet ervoor zorgen dat kleine zoogdieren en amfibieën de snelweg veilig kunnen oversteken. Het vervolg van de snelwegverbinding vanuit Antwerpen zal in vier andere fasen worden uitgevoerd, waarvan de eerste in 2026 moet beginnen.

960 720 High Level Communications

Abonnez-vous !

Abonnez-vous à l’un de nos magazines ou à l’une de nos newsletters.

Zoek naar een artikel
Privacyvoorkeuren

Wanneer u onze website bezoekt, kan deze via uw browser informatie opslaan van specifieke diensten, meestal in de vorm van cookies. Hier kunt u uw privacyvoorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van bepaalde soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring van onze website en de diensten die wij kunnen aanbieden.

Door verder te surfen op deze site aanvaardt u het gebruik van cookies. Deze zorgen voor de goede werking van onze diensten.