Géraldine Weiss, de ‘Grande Dame of Dividends’, was in de jaren zestig toonaangevend voor vrouwen in de financiële wereld met haar dividendgerichte beleggingsstrategie. Als Amerikaans redacteur, adviseur en belegger was ze ook een veelgeprezen auteur.
Deze week sluiten we onze beleggingsronde af met een belangrijk thema: de plaats van vrouwen in de financiële wereld. Vrouwen werden lange tijd beschouwd als voorzichtiger, zelfs risicomijdend, maar bewijzen nu dat een weloverwogen aanpak een echte stimulans voor prestaties kan zijn.
Is investeren nog steeds een mannenzaak?
Van jongs af aan worden vrouwen gesocialiseerd om financieel voorzichtig te zijn. Ze worden aangemoedigd om te sparen, maar zelden om te investeren. Deze conditionering, in combinatie met het ‘imposter syndrome’, voedt het wantrouwen ten opzichte van de financiële markten. Twijfels, faalangst, het gevoel incompetent te zijn: het zijn allemaal obstakels die hen aan de zijlijn houden en hen beroven van een hefboom voor economische autonomie. Minder zichtbaar blijven ze ondervertegenwoordigd in investeringsbeslissingen en dus in de creatie van waarde.
Wanneer voorzichtigheid kracht wordt
Paradoxaal genoeg zijn vrouwen die durven te investeren opmerkelijk effectief. Met hun gedisciplineerde langetermijnaanpak vermijden ze impulsieve weddenschappen en speculatief gedrag. Volgens Fidelity (een bedrijf dat fondsen beheert, bemiddelt en financiert) presteren hun portefeuilles gemiddeld 0,4% per jaar beter dan die van mannen; een studie van de University of Warwick schat het verschil zelfs op 1,8%. Hun geheim? Een strategie gebaseerd op geduld, nauwgezetheid en rationaliteit. Drie kwaliteiten die in de financiële wereld veel meer waard zijn dan een beetje gevoel voor poker.
De echte uitdaging: vertrouwen
Toch spreken de cijfers voor zich: in België investeert slechts 37% van de particulieren en de meerderheid zijn mannen. In Frankrijk is slechts 30% van de actieve beleggers vrouw. Het is geen gebrek aan vaardigheden, maar een gebrek aan vertrouwen. Om de trend te keren, moeten we de relatie tussen vrouwen en beleggen normaliseren, er een reflex van maken in plaats van een uitzondering, en laten zien dat prestaties niet onverenigbaar zijn met voorzichtigheid.
Onderwijs, inspiratie en innovatie
Om een blijvend verschil te maken is een globale aanpak nodig: financiële educatie vanaf jonge leeftijd, zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen (geen clichés meer over de handelaar met stropdas) en het afstemmen van bankproducten op de specifieke behoeften van vrouwelijke klanten. Financiële instellingen hebben hier een belangrijke rol te spelen, door beleggen begrijpelijker, inclusiever en vooral toegankelijker te maken!
Wat is de volgende stap?
Vrouwelijke voorzichtigheid is geen zwakte: het is een strategie die loont. Het is tijd om het te erkennen, te waarderen en er de norm van te maken. Je financiële toekomst is immers net zo goed gebaseerd op kalmte als op gezond verstand. En als je er nog steeds niet zeker van bent… onthoud: zelfs een schildpad die geduldig investeert, eindigt altijd vóór de haas met haast.
Aanstaande vrijdag lanceren we een gloednieuwe reeks gewijd aan Belgische uitmuntendheid, in samenwerking met ons zustertijdschrift L’Eventail. Van talent over knowhow tot innovatie, maak je klaar om het beste te ontdekken dat ons land te bieden heeft!
In de tussentijd, als je dat nog niet hebt gedaan, kijk danHIER naar LOBBY magazine
