De BMW Vision Neue Klasse X is de SUV-versie van de gelijknamige berline. Het wordt het eerste model in de 100% elektrische“nieuwe klasse” familie dat in 2025 op de markt komt.
Aerodynamica met 20% verbeterd en speciale banden voor meer efficiëntie.
In 1962 besefte BMW dat er een beslissende generatiesprong nodig was. Het model 1500 (gevolgd door andere modellen met motoren tot 2000 cc) was de eerste van wat bekend werd als de Neue Klasse, een familie waaruit de 02 Reeks (van 1502 tot 2002 tii ) voortkwam en die het merk zijn moderne tijdperk inluidde met de 5 Reeks van 1968, gevolgd door de 3 Reeks van 1975.
Deze sprong in de toekomst wordt vandaag herhaald met de Vision Neue Klasse concepten, waarvan de X-versie vanaf 2025 in productie zal gaan in de nieuwe fabriek in Debrecen, Hongarije. Deze nieuwe modellenfamilie, die volledig elektrisch is, wordt gekenmerkt door innovatieve technologieën, een strak exterieurdesign en heldere, ruime interieurs. Adrian van Hooydonk, Hoofd Design, vertelt over de styling: “De X-modellen zullen een sterk karakter behouden. Ze worden monolithisch, strak en voorzien van een verticale interpretatie van BMW’s verlichtingshandtekening. Voor het eerst worden LED-units verticaal uitgelijnd naast de dubbele grille, die opnieuw is uitgevonden als een driedimensionale sculptuur en omrand met verlichte contouren. Samen creëren de koplampen en grille een ballet van licht dat wordt geactiveerd wanneer je de auto nadert en dat binnenin doorgaat. De achterzijde is krachtig en atletisch. De koplampunits geven een horizontale interpretatie van de L-vorm. De 3D-geprinte elementen en de variabele lichtintensiteit zorgen voor een diepte-effect.
Het elektrische aandrijfsysteem eDrive van de zesde generatie bevestigt dat rijplezier de topprioriteit van BMW blijft en biedt op elk moment meer dynamiek, precisie,efficiëntie en souplesse . Frank Weber, hoofd ontwikkeling van de Raad van Bestuur van BMW, licht een tipje van de sluier op: “Er komen vier compleet nieuwe superbreinen. Dit zijn krachtige computers die samenwerken op gebieden die voorheen afzonderlijk werden behandeld. De eerste zal de volledige aandrijflijn en rijdynamica integreren, de tweede zal de sprong maken naar autonoom rijden, enzovoort.
Door Nicola D. Bonetti