Deze week vervolgen we onze reis door de nieuwste uitgave van LOBBY magazine(www.lobbymag.com), waarin we kijken naar de verschillende manieren waarop je je vermogen vandaag de dag kunt investeren. En deze week is het een bepaalde kunst die ” miauw, miauw ” gaat die ons interesseert…
Hier en nu willen we je herinneren aan het verhaal van een heel bijzondere kunstenaar. Jullie kennen deze kunstenaar allemaal. Hij heet Philippe Geluck. En je bent waarschijnlijk bekend met zijn personage ‘Le Chat ‘. Dit dier, een barfilosoof maar niet gek, heeft de Brusselse striptekenaar in staat gesteld om naam te maken, met min of meer dezelfde tekeningen en een paar punchlines die altijd goed geschreven en vaak tot nadenken stemmend zijn…
Philippe Geluck heeft al heel lang een project in zijn hoofd. Zijn levenslange droom: het creëren van het Musée du Chat. En wanneer hij wordt verdacht van grootheidswaanzin, verschuilt hij zich achter zijn favoriete personage: “De Kat is dat zeker, hij heeft grootheidswaanzin, maar ik helemaal niet “.
Maar een museum creëren kost geld. Heel veel geld! En Geluck doet niets zoals de anderen, dus besloot hij om… zijn eigen beschermheer te worden. Als je geld gaat verdienen, kun je het net zo goed weer in jezelf investeren.
Onze striptekenaar zit nooit zonder ideeën en heeft enorme bronzen beelden van de Kat gemaakt die hij te koop aanbiedt. En het werkt! Tentoongesteld in openbare ruimtes van Parijs tot Brussel, via Bordeaux, Caen, Genève, Monaco en Montreux, vinden ze kopers. Sommige zijn nog nooit eerder gezien en zijn op bestelling gemaakt. In totaal zijn er al 26 monumentale sculpturen verkocht aan lokale overheden, particulieren, bedrijven, een casino, een gemeente in de buurt van Genève, de stad Andenne en het Brusselse parlement.
Laten we eerlijk zijn: een standbeeld van de Kat kopen is niet voor iedereen weggelegd. Met bijna 400.000 euro per beeld is er veel gepraat… En de auteur legt uit waarom, in een interview in het nieuwste LOBBY magazine, hier zijn een paar fragmenten.
“Het is de marktprijs en ik heb niemand gedwongen, noch in Andenne noch in het Brussels Parlement. Ze waren geïnteresseerd, ze kwamen naar me toe en ik moet toegeven dat ik zelfs verrast was. En vergeet niet dat tussen het originele model dat ik in mijn atelier maakte en het imposante beeldhouwwerk dat uit de gieterij kwam, vijf bedrijven om beurten werk verschaften aan ongeveer veertig mensen in Brussel, salarissen, belastingen en inkomsten voor de gemeenschap genereerden die ook zullen worden gebruikt om culturele steun te financieren. De winst van de verkoop gaat rechtstreeks naar de kas van de VZW die het museum zal beheren, dus er is geen persoonlijk gewin. Alle energie en creativiteit die ik in de loop der jaren heb gestoken, is voor de schoonheid van het project en voor mijn eigen persoonlijke glorie, zoals sommigen zullen zeggen. Financieel heb ik niets nodig, ik heb het geluk dat ik comfortabel kan leven van mijn royalty’s, een nobele manier om geld te verdienen overigens. Aan de andere kant, aan de kant van het museum, hoe meer de kas groeit, hoe zekerder het project wordt, want we moeten budgetteren voor alle lopende kosten, de productie van de tentoonstellingen en de 25 fulltime equivalenten die we gaan aannemen. Met sponsoring, entreegelden, de cafetaria, de kunstwinkel en de huur van ruimtes, schatten we in dat we met 150.000 bezoekers per jaar op koers kunnen blijven. Op papier is het een goed project dat tot nu toe goed verloopt…”.
Om van onderwerp te veranderen, wist je dat Le Chat 40 jaar bestaat? Dat noemen we toch middelbare leeftijd? En de kunstenaar antwoordt: “Het album ‘Le Chat et les 40 bougies’ komt uit op 11 oktober. De meeste tekeningen zullen volledig nieuw zijn. Le Chat is een favoriet geworden bij de lezers. Hij is net als ik, hij houdt van mensen. Na al die jaren beleef ik nog steeds evenveel plezier aan het uitbeelden van hem. Ik word nog steeds geïnspireerd door het personage en ik weet mezelf nog steeds te vernieuwen en te verrassen. In een deprimerende maatschappij werkt hij als een anxiolyticum, voor mij en ongetwijfeld ook voor de lezer. Wat ik magisch vind, en waar ik trots op ben, is dat twaalfjarigen met me komen praten over gags uit albums die gepubliceerd zijn in 1986/87, vijfentwintig jaar voordat ze geboren waren.
Bij LOBBY kunnen we deze woorden alleen maar bevestigen: zelden heeft een kat zo’n unanieme lof geoogst! Om meer te weten te komen over Grumpy en zijn schepper, lees HIER LOBBY magazine nr. 60 op pagina 18.
Heb je in de tussentijd al gehoord van Grumpy Cat? Deze kat werd geboren en stierf in Arizona en werd beroemd op het internet door zijn sullige gezichtsuitdrukking. Oh ja, om je een idee te geven van de omvang van zijn succes: Grumpy Cat had 9.000.000 volgers op zijn Facebook-account. Zet je aan het denken, nietwaar? Miauw, miauw!