Voordat we onze zomerresidentie opnemen en op vrijdag 28 juli een nieuw thema behandelen (ja, we nemen vrijdag 21 juli vrij), sluiten we deze vrijdag onze serie over innovatief vastgoed af met een onderwerp waar veel mensen van zullen dromen, om niet te zeggen watertanden …
Het is Italiaanse luxe waar we het vandaag over hebben. Maar omdat LOBBY geen halve dingen doet, gaan we de grootste hotels bezoeken, de vijfsterrenhotels, waar niets te goed is voor de klant … zolang ze het maar kunnen betalen! Want veel van de etablissementen waar we het over zullen hebben, blijven fantasierijk…
Het is een paradox: in een tijd waarin steeds meer mensen moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, breidt de luxehotelindustrie zich razendsnel uit. Aan zee, in de bergen of in het hart van een hoofdstad, hotels wedijveren met elkaar in schoonheid en comfort. In deze kleine grote wereld zijn de restaurants gastronomisch, de kamers suites en de zwembaden olympisch. Te midden van het marmer en verguldsel is elk detail ontworpen om de perfectie en het onvergelijkbare te benaderen.
Maar vandaag de dag is luxe niet langer beperkt tot een definitie die vaak te verouderd is. Federico Spagnulo, oprichter en senior partner van de architectuurstudio Spagnulo&Partners (die gespecialiseerd is in tophotels) legt uit: “Het hotel is niet langer alleen een plek om te verblijven. Het hotel is niet langer alleen een aangename plek om te verblijven, maar een startpunt om de regio te ontdekken, de lokale realiteit te leren kennen, zoals de Florentijnse zijdefabriek die nog steeds werkt op achttiende-eeuwse weefgetouwen. Dat is de echte hedendaagse ervaring. De aanpak is vandaag de dag veranderd: ” In onze projecten stellen we verhalen, mensen, cultuur en tradities altijd centraal. We verbeelden en ontwerpen op basis van een diepgaande analyse, door een dialoog aan te gaan met het verleden. We gebruiken een traditie om iets hedendaags te creëren”, legt onze contactpersoon uit.
In deze bijzondere wereld wordt een geheel nieuwe logica ingevoerd. Een wereld die de architecten Antonio Citterio en Patricia Viel goed kennen. En met reden: als oprichters van ACPV Architects zijn ze al vele jaren verbonden aan de Bulgari hotel business en zijn ze verantwoordelijk voor de resorts in Dubai, Beijing, Parijs en Rome. En dat is nog niet alles! Met een dergelijke expertise hebben ze een duidelijk inzicht in de werking van de hedendaagse industrie: ” Voor ons is het belangrijk om een nieuw designvocabulaire te creëren en ruimtes te ontwerpen die nieuwe ervaringen van welzijn toevoegen aan de klassieke rituelen van gastvrijheid. Het gaat erom het plezier van het buiten zijn te combineren met het comfort en de rust van wellnessruimten, bars en restaurants, waarbij we zorgen voor de hele klantervaring”.
Patricia Urquiola (oprichter van de gelijknamige studio) is een van de grote lievelingen van luxe design. Zij, die onlangs de leiding kreeg over het Four Seasons in Milaan, legt uit: “Dit hotel is een referentiepunt in de wereld van luxe. Dit hotel is een herkenningspunt in de stad en als studio hebben we de ruimtes opnieuw geïnterpreteerd met dit in gedachten, met veel respect voor de geschiedenis van het gebouw en het hotel, in dialoog met de stedelijke context van Milaan. We wilden ook ruimtes creëren die altijd levendig zijn en openstaan voor de stad”.
De luxe hotelsector ondergaat radicale veranderingen. Om een even rijke als veeleisende klantenkring tevreden te stellen, passen bedrijven zich aan door meer dan alleen accommodatie aan te bieden. Kiezen voor een 5-sterrenhotel betekent tegenwoordig kiezen voor een totale… en unieke… ervaring!
Als je meer wilt weten over het meesterschap waarmee de genieën van de Italiaanse luxe de 5-sterrenhotels opnieuw uitvinden, ga dan naar pagina 68 van het nieuwste LOBBY magazine.
Weet je ondertussen wat de ultieme luxe is? Nou, het is… er niet mee pronken. En weet je waar deze oogverblindende waarheid vandaan komt? Karl Lagerfeld… Karl, we missen hem!